Feltételekkel fizetnek a Szeviép alvállalkozóinak
Nyilatkozatban vállalta a csődeljárás alatt álló Szeviép Zrt. M43-as autópálya építésében résztvevő alvállalkozóinak kifizetését a Sedesa S.A. és a Hídépítő Zrt. Az eredetileg háromtagú Tisza M43 Konzorcium szerződéséért továbbra is helyt álló két tag feltételeit a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt., és a pénzükre váró hitelezők képviselőihez egyaránt eljuttatta. Lapunk arra kereste a választ: mit tartalmaz a dokumentum?
A Sedesa-Hídépítő páros szerdán megszövegezett nyilatkozata nem sok meglepetést tartogatott a Szeviép alvállalkozói, vagy éppen a NIF vezetői számára. Ehelyett egyértelművé tette: az M43-ast építő konzorcium alaposan megnézi majd, hogy a Szeviép nevére szóló számlákat lobogtató cégek közül kiknek a követelését vásárolják meg. A kétségek eloszlatására pedig azt is leírták, milyen rendszer szerint válogatnak majd.
A legfontosabb, hogy a követelések jogosságának vizsgálatára "felállított" szűrő többszörös lesz. A konzorcium nyilatkozata szerint számláik rendezését azok az alvállalkozók kérhetik, akiknek követelését a Szeviép vagyonfelügyelője megrostálta, azaz elismerte, vagy a nem vitatott kategóriába sorolta.
Ezzel együtt a vagyonfelügyelő igazolásával sem érdemes mindenkinek a követelések megvásárlását felvállaló Sedesa-Hídépítő kettőshöz rohannia. A konzorciumot életben tartó cégek ugyanis előre jelezték: nem fizetik ki azokat a számlákat, amelyek jogosultja a Szeviép legalább többségi irányítása alatt áll, vagy amelyben a bajba jutott konzorciumi tag közvetve, illetve közvetlenül bármilyen részesedéssel rendelkezik.
A nyilatkozatban példákat is hoznak, kiket nem látnak szívesen a kassza előtt. Eszerint nem számíthat követelése megvásárlására a Marosdömper Kft., illetve az O.D.B.-Duna Folyamszabályozási és Vízépítési Kft.
Az első megmérettetésen sikerrel átjutó alvállalkozóknak fel kell készülniük arra is, hogy a konzorcium csak az M43-as 9+700 és 18+400 jelű kilométerszelvénye közötti második sztráda-szakaszon, illetve az ehhez kapcsolódó építményeknél elvégzett munkák, beépített anyagok ellenértékét fizeti ki. Feltéve, hogy a megfelelő minőségben és mennyiségben végzett munkát az autópálya beruházás ellenőrzésével megbízott mérnök elfogadta, illetve igazolta.
A jogszerűnek ítélt követelések megvásárlásáról a konzorcium bejelentésüket követően megkezdi a tárgyalásokat - a szerződéseket előreláthatólag július végéig kötik majd meg. A kifizetések oroszlánrészét feltehetőleg a Sedesa-nak kell vállalnia.
A Szeviépért helytálló konzorciumi tagok úgy tartják: jó okuk van a követelések alapos ellenőrzésére. Szerintük legalábbis óvatosságra adhat okot, hogy az eddigi tapasztalatok szerint egyes alvállalkozók olyan munkák kifizettetésével is próbálkoznak, amelyeket valójában senki nem végzett el. Az ellenőrzésektől így azt várják, hogy a jogszerű követelések összege végül 1,2-1,3 milliárd forint lesz.
Akárhogy is lesz azonban, a Szeviép pénzüket jogosan kérő alvállalkozói számíthatnak számláik rendezésére. Ehhez csak az kell, hogy a NIF tartsa magát az M43-as második szakaszának építésére kötött szerződéshez. A konzorciumi tagok nyilatkozata ugyanis egyértelművé teszi: ha az állami beruházó a megállapodást felfüggeszti, teljesítésétől eláll, vagy felmondja azt, a követelések megvásárlásának kötelezettsége is érvényét veszti.