Felszámolnák a pénzügyi analfabetizmust
A hazai pénzügyi kultúra fejlesztéséért közös programot hirdettek a pénzintézetek a Magyar Nemzeti Bank támogatásával, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szakmai védernyője alatt. A programban résztvevő 22 bank és biztosító 80 millió forinttal járult hozzá a költségekhez.
A kedden ismertetett elképzelések szerint a Pénziránytű Alapítvány által menedzselt Mindennapi Pénzügyeink Program a következő 15 hónapban ötmillió emberhez jut el a médián keresztül. Huszonkét médiumban mintegy hétszáz cikk és önálló szerkesztőségi tartalom jelenik majd meg, a tervek szerint hasznos iránytűt adva a pénzügyi műveltség terén jókora hendikeppel rendelkező magyar emberek számára.
A biztonság, a kockázatok, előnyök–hátrányok mérlegelésére akarja megtanítani a program a lakosságot, legyen szó akár egy egyszerű számlanyitásról vagy egy bonyolultabb hitelkonstrukcióról. A program célja az utóbbi években a bankok által elvesztegetett lakossági, fogyasztói bizalom visszaszerzése – jelezte Simor András jegybankelnök. A felvilágosító kampány a pénzügyi szférának is hasznos lesz, mert megfontoltabb döntésekhez vezet, egyúttal a pénzügyi rendszer stabilitását is elősegíti – tette hozzá Simor András.
A program minden hónapban egy-egy témát veséz ki, májusban a Likviditásmenedzsment a háztartásban címmel hirdették meg a nyitányt. A misztikusan hangzó téma magyarítva a családi kassza kezelését, annak egyensúlyban tartását járja közül.
A praktikum és a közérthetőség áll a fókuszban, ami a fogyasztó tájékozottságát aktívan segíti majd pénzügyi döntéseik meghozatalakor – summázta a legfontosabb szempontokat Balogh László, a pénzügyi felügyelet alelnöke, hangsúlyozva a pénzügyi oktatás prioritását és a fogyasztóvédelmet. Az ismeretek elsajátítása azért is fontos, mert már az alapszintű tudás révén is sikerülhet megelőzni azt, hogy az emberek kilátástalan anyagi helyzetbe kerüljenek.
Az alapítvány felmérése szerint a lakosság 52 százalékának nincs semmilyen megtakarítása, így munkahelyük esetleges elvesztése tragikus helyzetet jelentene számukra. Az emberek önkritikusan elismerik, hogy pénzügyi ismereteik minimum hézagosak, 40 százalékuk alig, vagy nem tartja magát tájékozottnak pénzügyi területen.
Ha tetszik ha nem, most valami biztosan ragad rájuk, hiszen az alapítvány által bevont sajtótermékek között a Story, a Nők Lapja és „oldalhajtásai”, a Meglepetés, a Cosmopolitan, a Maxima és a Marie Claire szerepel. De Sanoma kiadó rádióújságában is lesznek pénzügyi tárgyú cikkek. Az internetes felületek között olyan nagy olvasottságú orgánumok is vannak, mint a kirakat.hu vezess.hu, cosmo.hu, hazipatika.hu. Szakmai lap, folyóirat, napilap nem szerepel a kitüntetett médiumok között.
Martin József Péter szakmai tanácsadó szerint mérni is fogják tudni, hogy a közvetített információ valóban termékeny talajra hullott.