Félrecsúszott a sörkorcsolya

Nem eladó a Heineken. A családi tulajdonban lévő holland söripari vállalat elutasította a SABMiller ajánlatát. Magyarra fordítva: egy darabig biztos nem lesz Soproni–Arany Ászok-fúzió. Ebből győztesen a Borsodi gyártója kerülhet ki.
Nagyban is menne a Heineken-felvásárlás
Nagyban is menne a Heineken-felvásárlás
Tasos Katopodis/Getty Images / AFP

A SABMiller szemet vetett a Heinekenre, s felvásárlási ajánlattal kereste meg a napokban a holland söripari vállalat többségi tulajdonosait. A Heineken família azonban továbbra is kitart a cég függetlensége mellett, s ezzel részéről – egy időre – rövidre zárta a témát. Nem így a dél-afrikai–brit SAB-Miller vezérigazgatója, Alan Clark, aki a partnerkereséssel épp azt akarja elkerülni, hogy saját cége is felvásárlási célponttá váljon. A globális piacvezető Anheuser-Busch InBev szomja ugyanis csillapíthatatlan, az utóbbi hat évben felerősödött konszolidációs időszaknak egyértelműen ő a nyertese: a cégfelvásárlások és egyesülések 90 milliárd dolláros összegéből 23,5 milliárdot vállalt fel, szemben a SAB-Miller 15,6 milliárdos kiadásával.

A tavaly 651 milliárd dolláros piac átrendeződésének folyamata lassan végéhez közelít, de az AB InBevnek még lehet egy nagy dobása, éppen a SABMiller kárára. A harc most főképp a fejlődő piacok „lerablásáért” folyik, Afrikában, és Ázsiában – kiváltképp Kínában – vannak még olyan szűz területek, ahol a jelenlegi éves szinten 1,3 százalékos bővülést felmutatni képes söripar nagyot húzhat.

A SABMiller a 44 milliárd dollárt érő Heinekennel összekapaszkodva csökkenthetné a hátrányát, egyben túl nagyra nőne ahhoz, hogy piacvezető riválisa egyszerűen bekebelezze. A Heineken ráadásul ott erős, ahol a SAB-Millernek nem megy annyira jól. Mexikóban például 40 százalékos a piaci részesedése, emellett a Közel-Keleten és 14 afrikai országban is élen áll a forgalmat tekintve. Iparági elemzők szerint ketten együtt évi csaknem 50 milliárd dolláros forgalmat tudnának lebonyolítani, amivel piacvezetővé léphetnének elő, s a szakértőknek nem sok kétségük van afelől, hogy a puhatolózó tárgyalások a színfalak mögött hamarosan folytatódnak.

Ezt érzik is a befektetők, hiszen a részvényárfolyamot hétfőn pillanatok alatt 4,3 százalékkal, 62 dollárra hajtották fel. Ilyen magasan legutóbb 16 éve szárnyalt az árfolyam. A Heinekennél másfél évszázada van családi kézben az irányítás, de nyilván lehet olyan kompromisszumot kötni, amire a sörgyártó dinasztia képviselői is rá tudnak bólintani. A részvényesek mindenesetre ebben reménykednek. Az ajánlatra a SABMiller árfolyama 6,2 százalékkal, kéthavi csúcsára erősödött, majd délután már 13 százalékos pluszban – történelmi csúcson –járt a papír, miután a The Wall Street Journal megszellőztette, hogy az AB InBev 122 milliárd dolláros ajánlatot készül tenni a dél-afrikaiakra, s a vételár előteremtéséhez bankokkal folytat tárgyalásokat.

A brazil–belga AB InBev számára a tökéletes célpont maga a lecsupaszított SAB, azaz a dél-afrikai aranybányászok szomjának oltására még a XIX. században megalapított anyacég lenne. Ha megkapná, domináns helyzetbe kerülhetne valamennyi kontinensre kiterjedően. A piacvezető és üldözőjének fúziója azonban versenyjogi szempontok miatt nehézkes lenne, számos érdekeltségüktől biztosanmeg kellene válniuk – írja a Bloomberg.

A világ három legnagyobb sörgyártója egyébként a magyar piacon is testvériesen osztozik, a Heinekent (a cégmárka mellett) a Soproni, a SABMillert elsősorban a Dreher és az Arany Ászok, az AB InBevet pedig a Borsodi szimbolizálja nálunk.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.