Felpezsdülőben a hazai reklámpiac

A felszámolás és végelszámolás alatt álló reklámcégek számához képest 88 százalékkal magasabb az újonnan alakult hasonló vállalkozások száma - állapítja meg az Opten.

Az idei első félévben 11 százalékkal több reklámmal foglalkozó cég alakult, mint amennyi felszámolás, végelszámolás vagy törlés révén megszűnt - derül ki az Opten céginformációs szolgáltató legfrissebb adataiból. A növekvő trend azért is érdekes, mert a hazai média tartós válságát éppen a hirdetési piac csökkenése okozza. Az új alapítások és a megszűnések, illetve megszüntetések üteme azonban egyaránt nőtt 2009 azonos időszakához képest.

Június végéig idén 92 reklámmal foglalkozó vállalkozás ellen indítottak felszámolási eljárást - ez 12 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A felszámolások havi megoszlása hasonló a tavalyihoz: a legtöbb eljárás márciusban (22) és júniusban (22), tehát a negyedévek utolsó hónapjaiban indult.

Mind többen akarnak szabadulni régi vállalkozásuktól: az idei első félévben 87 céget zártak be tulajdonosaik önszántukból, ez 18-cal több, mint egy évvel korábban - a növekedés 21 százalékos. A cégbezárások növekedési trendje gyorsabb a nemzetgazdaság egészében tapasztalható, egyébként hasonló irányú folyamatnál, ahol 10 százalékos a mutató.

A felszámolás és végelszámolás alatti cégek számához képest megdöbbentően, 88 százalékkal magasabb az újonnan alakult vállalkozások száma. Június végéig 338 új reklámcég alakult, ami a tavalyi első félévben bejegyzett 321 új vállalkozáshoz képest is 5 százalékos emelkedés.

Ez egyébként megegyezik az összes ágazat átlagos növekedésének ütemével az első félévben. A hirdetési piac eközben a Magyar Reklámszövetség becslése szerint 19 százalékkal csökkent 2009-ben, vagyis mind több cég költ el egyre kevesebb pénzt a hazai médiában és hirdetési felületeken. „A cégalapítási kedv növekedésének oka egyébként az is, hogy a hirdetésszervező az egyik legkeresettebb szakma, ám az ezzel foglalkozókat általában vállalkozóként, szerződéssel foglalkoztatják a kiadók" - kommentálta az adatokat Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója.

Meghaladja a felszámolás vagy végelszámolás alatti cégek számát azon vállalkozások száma, amelyeket már töröltek 2010 első hat hónapjában. 121 cég jutott erre a sorsra: az adat alig több, mint 2009 azonos időszakában, amikor 117 cég szűnt meg hivatalosan (ebben az esetben a már befejezett felszámolási, végelszámolási eljárásokról van szó).

A reklámipar Budapestre és környékére jellemző ágazat az országos kiadóvállalatok és a média koncentrálódása miatt. Nem is meglepő, hogy az első félév 92 felszámolt vállalatából 52 közép-magyarországi székhelyű, s az újonnan alakult vállalkozások kétharmada is itt indul útjára. Egyes régiókban alig van mozgás: az Észak- és Dél-Alföldön 10-12 új alapítás mellett csupán 4 felszámolás volt, a Dél-Dunántúlon pedig, ahol egyébként 2009 második felében nem is volt megszűnő cég, mindössze 6 felszámolást indítottak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.