Csak félpénzt kapnak az amerikai autógyárak

A kért összeg felét kapja meg a Ford, a Chrysler és a GM - egyelőre. Aztán az új kongresszustól kaphatnak többet. George Bush leköszönő elnök szerint a három közül egy gyár biztos nem éli túl a válságot.

A három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 15-17 milliárd dollár összegű szövetségi áthidaló hitelhez jut - a kongresszusból péntek este kiszivárgott információk szerint erről állapodtak meg egymással a Fehér Ház képviselői és a törvényhozás demokrata vezetői. A segélycsomagról szóló határozatot a kongresszus a demokrata politikusok reménye szerint már jövő héten jóváhagyja és aláírásra megküldi George Bush elnöknek. Az összeg alig a fele annak, mint amennyit a detroiti hármak igényeltek; a vállalatok vezérigazgatói a héten folyó washingtoni egyeztetéseken 34 milliárd dollárt kértek az összeomlás elkerüléséhez. A demokrata vezetők azt remélik, hogy a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor az Obama-kormány és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet. A három legnagyobb amerikai autógyártó közül kettő, a General Motors és a Chrysler a napokban figyelmeztetett, hogy már decemberben összeomolhat, ha nem kap sürgősen szövetségi segítséget. A csődtől fenyegetett detroiti hármak a héten nyújtották be Washingtonban a kongresszusnak átszervezési terveiket. A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki megállapodás kapcsán George Bush elnök figyelmeztetett: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot. Az áttörést jelentő megegyezés hosszas tárgyalások után született meg: Nancy Pelosi házelnök meghajolt Bush feltétele előtt, az áthidaló hitelt abból a 25 milliárd dollárból kapják meg a cégek, amely a kongresszus eredetileg az energiatakarékos járművek fejlesztésének támogatására szavazott meg. Pelosi eredetileg azt szerette volna, hogy a detroiti vállalatokat a 700 milliárd dolláros banki mentőcsomagból segítsék ki, a Fehér Ház azonban ettől kategorikusan elzárkózott. Pelosi irodája közölte: a kongresszus ragaszkodni fog ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket folyamatos és szigorú felügyelet mellett költsék el az amerikai autóipar hosszú távú versenyképességének biztosítására. A The Washington Times szerint a Nagy Hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani. A lap szerint a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést kell végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.