Kevesebbet hisztiznek, többet fizetnek

Válságos években a névtelen, úgynevezett „fehér” kutak benzinforgalma kevésbé esik vissza, mint a márkás „színeseké”, és jobb időkben is itt nagyobb az ugrás. Tavaly 4,3 százalékkal nőtt a benzin- és 8,7 százalékkal a gázolaj forgalma – derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) friss kimutatása alapján végzett számításunkból. Ez 1,65 milliárd liter benzint és 3,5 milliárd liter gázolajat jelent.

A benzinkereslet körülbelül 2011-es szintű; a mélypontot 2012–2013 1,6 milliárd literje hozta. 2006–2009 között már jártunk kétmilliárd felett is, a csúcsot 2007 hozta 2,1 milliárddal. A 2014-es gázolajfogyasztás viszont rekordnak számít: az értéket csak 2008–2009 közelítette, a mélypont pedig 2012-ben állt be 3,2 milliárddal. A NAV összforgalmi adatai szerint míg benzinhez szinte csak kúton juthatunk, addig a gázolajforgalom mintegy harmadát-negyedét kitevő évi 800-900 millió liter nem nyilvános töltőállomásokon kerül a teherszállító járművekbe. (Nyugaton az arány kissé magasabb.)

Egy a „fehérek” közül: az Auchan
Egy a „fehérek” közül, az Auchan
Teknős Miklós / Népszabadság

Az összes kút adatából levonva a márkás színesek Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) által közzétett számait, képet kaphatunk a fehérek, vagyis a márkátlan kutak sorsáról. E szerint benzinből tartósan körülbelül 400 millió liter, a fogyasztás harmada-negyede kerül innen autónkba. A gázolaj esetében viszont közel évi egymilliárd liter. Inkább tehát dízelért járunk márkátlan kútra.

Visszaeséskor a fehér kutakon jóval kevésbé csökken a benzinigény, és fellendüléskor ott jobban nő a kereslet – derül ki az adatok elemzéséből. Vagyis ínséges időkben a névtelen kutak benzin függő közönsége kitartóbb. A márkás kutak közönsége hisztérikusabban reagál a pénzhiányra, és jobb időszakokban is nehezen szokik vissza. A fehér kutakon 2014-ben 7,2 százalékkal nőtt a benzinkereslet a színesek 2,4 százalékával szemben. E téren 2013 második negyede hozta a nagy szakadást: akkor a márkás kutakon visszaesést, a többinél viszont ötszázalékos ugrást mértek.

A gázolajvásárlók viselkedése kissé eltérő. A márkátlan kutakon 2009-ben és 2012-ben is nagyobb visszaesést mértek, mint a színeseken. 2009 év elején előbbieken tíz százalékkal csökkent a kereslet, míg utóbbiak öt százalékkal többet adtak el. 2012 IV. negyedében a színesek év/év alapú forgalma nem mutatott változást, a fehérek viszont 13 százalékos zuhanást könyvelhettek el. Esetenként a fellendülés is nagyobb a márkátlan kutakon. 2010–2011 nagy részében, valamint 2013–2014-ben is lendületesebben emelkedtek színes társaiknál. 2014 végén mindkét kör nagyjából egyforma, 12 százalékos ugrásnak örülhetett.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.