Feljelentettek három áruházláncot a beszállítóik
Az Élelmiszer Feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) bejelentést tett három áruházlánccal szemben a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalnál (MgSzH) - erősítette meg értesüléseinket a hivatal.
Úgy tudjuk, hogy az ÉFOSZ - amely korábban tagjaitól kért be adatokat a kereskedőláncok erőfölényes magatartásáról - az MgSzH-hoz beadott beadványában végül a Tesco a Spar és a CBA láncokat nevezte meg. Szerintük ezek a láncok magatartásukkal megsértik a beszállítók védelmére hozott 2009-es törvény több pontját. Az MgSzH megerősítette, hogy a három lánccal kapcsolatban vizsgálják az ügyet, ám a folyamatban lévő ügyre tekintettel további felvilágosítást egyelőre nem adott.
A tavaly ősszel elfogadott, beszállítókkal szembeni tisztességtelen magatartásról szóló törvény alapján akár ötszázmillió forint bírságot is kiszabhat a hivatal.
Folláth Zsuzsa szerint a legjellemzőbb visszaélések: a kereskedők a törvényben meghatározott harminc nap helyett 80-85 napra fizetnek a beszállítóknak, nem részletezett indokkal, érdemi munkavégzés nélkül fix bónuszokat, visszatérítéseket várnak el a beszállítóktól, „polcrendezési díj" néven pluszdíjtételt szednek.
A kereskedők közül eddig a CBA nyilatkozott. Fodor Attila szóvivő elmondta: ők korábban a sajtóból értesültek az ÉFOSZ szándékairól. Szerinte a CBA az első sajtóhíradások nyomán az összes beszállító partnerének egy körlevelet küldött azzal, hogy amennyiben bármilyen panaszuk van cégükkel szemben, azt jelezzék. Ezekre személyes egyeztetés során megpróbálnak valamilyen megoldást találni. A mai napig azonban egyetlen ilyen megkeresés sem érkezett hozzájuk, így azt sem tudják, hogy melyik beszállítójuk panasza nyomán fordulhatott az ÉFOSZ az MgSzH-hoz.