Feljelentés az Uber ügyében

Továbbra is feszültségekkel teli a hazai, s különösen a budapesti taxis piac. A Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezete (TG-FSZ) március végén feljelentést tett az amerikai hátterű, okostelefonos alkalmazást működtető Uber miatt a Budapesti Rendőr-főkapitányságon – tudta meg a Népszabadság.

Ez abból a szempontból aligha meglepő, hogy számos európai városban, ahol az Uber megjelent, perek sorozata indult ellene, és sok helyütt sikerült elérni a jogszabályok szigorítását is.

Nem örülnek a kéretlen konkurenciának a pesti taxisok
Nem örülnek a kéretlen konkurenciának a pesti taxisok
Reviczky Zsolt / Népszabadság

A feljelentést ismeretlen tettes ellen tette az érdekvédelmi szervezet költségvetési csalás gyanúja miatt – mondta lapunknak Farkas Zsolt elnök. Kifejtette: szerinte az alkalmazást sofőrként használók adózatlan jövedelemre tesznek szert a szolgáltatással, és az üzletszerűség sem vitatható. Az Uber minden egyes fuvar esetében bűnsegédként lép fel – magyarázta Farkas –, s ami igazán lényeges, gyanúja szerint nemcsak a sofőrök, de az amerikai cég sem fizet adót a magyarországi tevékenységéből származó bevételei után, megkárosítva ezzel az államot. Álláspontjuk szerint az alkalmazást működtető vállalat döntően az adófizetés elkerülésével kínálhatja csábító árait, s ezzel jogosulatlan versenyelőnyre tesz szert. Csak a fölösleges költségek megspórolásával és az új informatikai szolgáltatással nem tudna a piaci ár alá menni.

A helyzet azért is pikáns – jegyezte meg Farkas –, mert a kormány több szolgáltatásra, így a taxizásra is kötelezően előírná az online pénztárgépek használatát. E szerint az egyik szolgáltató esetében egyre szigorúbb működési feltételeket szabna az állam, míg a másik szereplővel szemben elnéző, még az adóbevételekről is lemond. Arról már nem is beszélve – folytatta –, hogy az igen szigorú feltételeket előíró fővárosi taxisrendelet az új szereplőre egyáltalán nem vonatkozna. Ha ez a felállás marad, akkor a hazai taxisok és az Uber nem ugyanazokkal a feltételekkel működnének a piacon, ami számukra elfogadhatatlan.

Farkas Zsolt szerint a megoldás a kormány kezében van, hiszen az országos taxisrendelettel egyértelművé lehetne tenni a helyzetet. Az elfogadásra és kihirdetésre váró tervezet ismereteik szerint valamennyi fuvarközvetítő számára engedélyhez kötné a működést, ez alól az Uber sem lenne kivétel. Jelenleg ilyennel – tudomásuk szerint – nem rendelkezik a vállalat, így működése nem lenne legális. Az elnök mindemellett furcsállja, hogy az említett országos szabályozás immár hónapok óta késik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.