Felfüggesztették a Malév közgyűlését
Ennek oka, hogy a több mint 95 százalékban állami tulajdonban lévő Malévvel kapcsolatban magas szintű kormányközi tárgyalások folynak - áll a közleményben. Az egyeztetések eredménye hatással lehet a társaság idei üzleti tervére, ezért az MNV Zrt. képviselője kezdeményezte a közgyűlés 30 napra történő felfüggesztését - fűzik hozzá.
Korábban, a Malév tavaly december 8-án megkezdett és január 6-án folytatott közgyűlésén az MNV a Malév tőkehelyzetének rendezéséről szóló döntést halasztotta el azzal az indokkal, hogy arról a 2010. évet lezáró közgyűlés után a 2011.évi üzleti terv ismeretében határoznak. Az akkori döntés indoka az volt, hogy az MNV csak az éves beszámoló és az üzleti terv alapján tudja megítélni a Malév jövőbeni forrás- és tőkeigényét. Az idei költségvetési törvény több mint 13 milliárd forintot irányoz elő a Malév tőkeemelésére.
Róna Márta, a cég kommunikációs igazgatója korábban az MTI-nek azt mondta, hogy a Malév éves utasforgalma tavaly meghaladta a 3 milliót, bevétele pedig 92 milliárd forint körül volt, 7 százalék körül csökkent a megelőző évhez képest. Az idén azonban már 11 százalékos bővülésre, 101,5 milliárd forintos bevételre és arra számít, hogy 3,2 millió utast szállít, 6,5 százalékkal többet, mint 2010-ben. A légitársaság 5,4 százalékkal nagyobb kapacitás-kihasználással számol, így a telítettségi mutató várhatóan 66,5 százalékról 67,2 százalékra fog emelkedni, változatlan flotta-méret mellett - tette hozzá.
A magyar állam tőkeemelésével tavaly márciusban került 95 százalékos állami tulajdonba a Malév, 5 százalék az Airbridge Zrt-é maradt. A légitársaság alaptőkéjét összesen 25,4 milliárd forinttal emelte meg a magyar állam, ebből 20,7 milliárd forint a készpénz, 4,7 milliárd forint pedig adósság tőkévé konvertálása volt. Azt is egyértelművé tették azonban, hogy hosszú távon nem marad állami tulajdonban a Malév.
Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter a napokban azt mondta, hogy az eddigi két jelölt mellett immár egy harmadik befektető is érdeklődik a Malév iránt. A Magyar Nemzetnek kifejtette: az új érdeklődő is keletről jön, és hozzátette: nem lát veszélyt az ázsiai multik európai bevásárlásaiban.
Tavaly decemberben az Európai Bizottság bejelentette, hogy hivatalos vizsgálati eljárást indít annak érdekében, hogy "az uniós állami támogatási szabályok alapján megvizsgáljon számos olyan támogatási intézkedést, beleértve több tőkeinjekciót és tulajdonosi kölcsönt, amelyeket a magyar hatóságok a Malév Magyar Légiközlekedési Zrt.-nek nyújtottak a társaság privatizációjával és visszaállamosításával kapcsolatban".
A bejelentés szerint a bizottság úgy véli, állami támogatásnak minősülhet, hogy 2007 decemberében az állam átvállalta a Malév 2003-ban felvett kölcsönét, hogy egyéves időtartamra készpénzes kölcsönt nyújtott a Malév Ground Handling elnevezésű leányvállalatának az MNV Zrt. által történt megvásárlása keretében, továbbá különböző adófizetések elhalasztása, a tavalyi tőkeemelés, a Malévnak 2010 áprilisától 2010 júniusáig nyújtott tulajdonosi kölcsönök, a tulajdonosi kölcsönök (és az utánuk járó kamat) adósság/tőke konverziója, a 2010 szeptemberi újabb további tőkeemelés, valamint 2010. szeptemberében nyújtott további tulajdonosi kölcsön.