Fekete szeptember: elbocsátások a szentgotthárdi motorgyárból
Tíz napra leállt Szentgotthárdon a motorszerelde, de működnek még a gyártósorok, ahol hengerfejek, főtengelyek és blokkok készülnek. A GM Powertrain szóvivője, Légrádi Edit lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a beszállító igények visszaesése miatt a műszakcsökkentések és leállások után negyven ember munkaszerződését már nem hosszabbították meg, ők nem a hétszáz fős saját állományába tartoznak, hanem a külső cégtől kölcsönzött 150 munkás közül kerültek ki. 2007-ben 434 ezer motor készült Szentgotthárdon, idén is hasonló mennyiséget terveztek, ám ez hatezer darabbal kevesebb lesz. A gyár német, spanyol, lengyel Opel és angol Vauxhall üzemekbe szállít négyhengeres (1,6 literes és 1,8 literes) benzinmotorokat Corsa, Astra, Insignia, Meriva és Zafira modellekhez.
Nem lassított eddig a győri Audi Hungaria, ám világszerte csökken a kereslet az új autók iránt, ami a szentgotthárdi GM Powertrain üzemhez hasonló lépésekre kényszeríti majd a többi céget is. A magyar járműiparban százezer embert foglalkoztatnak, a magyar export ötödét adó Audi hatezer, a Bosch hatezer, a Suzuki hatezer, a GM hétszáz embert foglalkoztat. Az esztergomi Magyar Suzuki még teljes gőzzel termel, és ahogy Ruska Viktória kommunikációs igazgató elmondta, tartják a háromszázezer darabos tervet, ami jó hír a Suzukival kapcsolatban álló, és húszezer embert foglalkoztató beszállító cégeknek. Az már kevésbé, hogy a 2009-es számokról nehéz bármit is mondani, mert ez az igencsak bizonytalan piaci előrejelzésektől függ. Esztergomban a Fiatnak és az Opelnek is gyártanak autókat.
Ami már biztos, hogy 1998 óta ez volt a legrosszabb első őszi hónap az autópiacon: az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint az első kilenc hónapban 4,4 százalékkal, csak szeptemberben 8,2 százalékkal estek az új személyautó eladások, ez pedig valamennyi magyarországi járműgyártót és beszállítót érinti. Az EU és CEFTA piacokon az Opel 10 százalékkal, a Suzuki 7,6 százalékkal, a Volkswagen csoport 2,8 százalékkal kevesebb új autót adott, jelent, ami éves szinten a három magyarországi gyárral rendelkező konszernek esetében 180 ezer autós mínuszt jelent, és ennél is rosszabbak a 2009-re szóló előrejelzések.
A Global Insight a 2009-es teljes európai piacra szóló 22,6 milliós előrejelzését 21,9 millió személyautóra mérsékelte, ami a számítások szerint három gyár teljes bezárását, első lépcsőben közvetlenül húszezer munkahely megszűnését jelenti, a beszállítóknál pedig további harmincezer fős leépítéssel lehet számolni.
Esztergom a Suzuki egyetlen európai autógyára, a győri Audi Hungaria pedig világ második motorgyártója, és fő beszállítója a VW AG-nek: az idei évre kétmillió benzines és dízelmotort szállítását tervezte a Skodának, Volkswagennek és Seatnak, ám a spanyol autókból szeptemberben 20,8 százalékkal (mínusz hatezer darab), éves szinten 9,8 százalékkal ( mínusz harmincezer darab) kevesebb kelt el. Némi gyógyír, hogy a Skodák eladásai szeptemberben 5,2 százalékkal, az Audiké 18,5 százalékkal nőttek, ám az éves mérleg mindegyik márkánál mínuszt, konszernszinten pedig hatvanezer darabbal kevesebb új autót jelent az európai piacon.