Fapadosként élesztik fel a Datsun márkát
Ha lassan is, de folyamatosan felpörögnek a japán autógyártók a természeti katasztrófa által sújtott térségben, ahol nemcsak a megsérült üzemeket, de a jövőt is építgetik. Hat hetente új modellel jelentkezik a Nissan, melynek termelése a Toyotához hasonlóan őszre éri el ismét maximális kapacitást.
A 2020 Vision stratégia keretében termelésének nagyobbik részét - mintegy hatvan százalékát, nagyjából évi négymillió darabos kapacitás - külföldre telepít a Toyota konszern. Másodszor korrigálta 2012. márciusáig szóló üzlet tervét a Toyota Motor Corporation (TMC), melynek legfrissebb előrejelzése 300 ezer darabbal több, pontosan 7,7 millió autóról szól, ennek 40 százaléka készül Japánban. A TMC a napokban jelentette be azt is, hogy Seandaiban 2 milliárd jenes (25,3 millió dollár) beruházás keretében új motorgyárat épít a földrengés és szökőár sújtotta térségben. A tervek szerint az évi százezer motor kapacitású üzem termékeit a következő hibrid modellekbe építik be, ezek 2012-ben kerülnek piacra.
A Toyota Motor Europe (TME) a napokban nyitotta meg új tesztpályáját a belgiumi Zaventemben, a TME Műszaki Központ mellett. A 65 ezer négyzetméteres pálya építése harminc hónapig tartott és 47 millió euróba került. A japán cég eddig 168 millió eurót költött belgiumi bázisára, ahol az európai piacra szánt modelleket tesztelik, és ahol 770 ember dolgozik, közülük 430-an fejlesztő mérnök.
A több részből álló pálya központi eleme az 1,4 km hosszú aszfalt felületű és nagy sebességű tartós tesztekre alkalmas ovális alakú autódrom. Mellette 90 méter átmérőjű csúszópálya, valamint zajok és vibrációk vizsgálatára szolgáló szakaszok találhatóak. Az új pályákon a mérnökök minden eddiginél több adatot gyűjthetnek az autók menetkényelméről és menetzajáról, valamint kanyarodási képességéről, motorteljesítményéről és fékhatásáról. Az építkezés káros környezeti hatásait azzal is minimalizálták, hogy az alapozáskor kiásott 36 ezer tonna építkezési hulladék 98 százalékát a helyszínen újrahasznosították.
A Toyotához hasonlóan a március előtti szintet szeptember végén, vagy október elején éri el a másik legnagyobb károkat szenvedett márka, a Nissan, melynek középtávú stratégiája is ismert már. Power 88 kóddal jelentette be a 2011- 2016-ra szóló üzleti tervét Carlos Ghosn, a Nissan Motor Co. elnöke: a program lényege, hogy bővülő kínálattal és új kategóriákkal akarnak nagyobb piaci részesedést szerezni. A természeti katasztrófát a Nissan szenvedte meg a legjobban, hiszen saját gyárain kívül negyven japán beszállítója szenvedett kárt, de a cégvezetés ígéretéhez híven az epicentrumhoz közeli iwakii motorgyár júliusban ismét termel, ám a konszern hazai kapacitásainak teljes újraindítása csak októberben várható.
A károk felszámolásával párhuzamosan készült és azonnal életbe lépett Nissan Power 88 terv, melynek elnevezése a társaság kulcsfontosságú céljait hangsúlyozza. Ennek lényege, hogy a 2016-os pénzügyi év végére a társaság globálisan 8 százalékos piaci részesedést érjen el, és a vállalati üzleti eredmény fenntartható módon 8 százalékra növekedjen.
A Nissan termékskálája fejlesztésének eredményeként hat éven keresztül átlagosan hat hetente jelenik meg egy-egy teljesen új modellel. A társaság globális termék portfoliója hatvanhat modellből áll majd, ezzel a piac összes szegmensének 92 százalékát lefedik.
Továbbra is nagy hangsúlyt kap a fenntartható mobilitás, ami felöleli a zéró-emissziós autókat és az alacsony károsanyag kibocsátást célzó technológiákat, melyek a Pure Drive koncepciót szolgálják. A Renault-Nissan Szövetség együttes elektromos-autó értékesítése öt éven belül eléri az 1,5 millió darabot.
A „Mobilitás mindenkinek” program keretében a belépő szint és a fejlődő piacok részére eltérő új személyautókat és könnyű haszonjárműveket terveznek, ezek között több fapados modell is szerepel. Ötezer dolláros autót is fejleszt a japán konszern, mely feléleszti 1986-ban elaltatott Datsun márkáját, melyet Kínában, Indiában és Dél-Amerikáéban forgalmaz majd. A recept már bevált a Nissan partnerénél: a Renault évek óta sikeresen forgalmazza Logan néven és Dacia márkajelzéssel fapados autóit, melyek korosabb, de bevált, és olcsó alkatrészekből készülnek Oroszországban, Romániában és Algériában.
A következő hat évben a Nissan kilencven új, fejlett technológiát vezet be. Közben tovább növeli a márkáival és értékesítő hálózataival kapcsolatos beruházásait. A Nissannak jelenleg hatezer jelentős értékesítési pontja működik világszerte. A középtávú terv időszakában ezen értékesítési pontok számát 7500-ra bővítik.
Az üzleti tevékenység bővítésének középpontjában a fejlődő piacok, valamint a társaság Infiniti márkájának és a könnyű haszonjárművekkel kapcsolatos üzleti tevékenységnek a fejlesztése áll.
2012-ben a Nissan kínai gyártókapacitása eléri az évi 1,2 milliót. Kína a Nissan legnagyobb piacává vált világszinten, és várhatóan az is marad. A Nissan célja, hogy 10 százalékos piaci részesedést érjen el Kínában. A Nissan ugyancsak növeli szeretné jelenlétét Brazíliában, Oroszországban és Indiában, valamint a feltörekvő országok következő hullámát jelentő piacokon. Brazíliában a Nissan első lépésként évi 200 ezres kapacitású gyárat épít fel.
New York-ban a „Holnap taxija" választáson a Nissan NV200-győzött. 2016-ra a Nissan a világ vezető könnyű haszonjármű gyártójává akar válni, és továbbra is fontos szerepet kap a villanyautók gyártás és üzemeltetése.
A prémium kategóriába tartozó Infiniti márka a 2010. évi 150 ezer darabos eladásról arra a szintre fejlődik fel, ami világszerte 10 százalékos piaci részesedést jelent majd a jelenleg ötmillió darabos luxusmárkák szegmensében. Az Infiniti hetvennél több piacon lesz jelen legalább tíz modellből álló palettával – ígérik.