Fapados Wartburg az Opeltől
Az egykori NDK-s üdítők és kekszek után megszűnt autók is piacra kerülhetnek Németországban. Heinz Melkus fiai a legendás keletnémet sportkocsi feltámasztásával próbálkoznak, ám az meg sem fordult a fejükben, hogy ismét Wartburg-motort használjanak, az egykori NDK márkája ennek ellenére feltámadhat, méghozzá a GM Europe fapados népautójaként, ráadásul éppen Eisenachban.
Miközben a FIAT és a Magna mellett az orosz GAZ tulajdonosa, Oleg Gyeripaszka hivatalosan is bejelentette, hogy 50 százalékos részesedést akar szerezni az Opelben. Nem véletlenül, hidzen az Év autójának megválasztott Insigniából százezernél több kelt el, és a GM Europe újabb sikermodell bevetésén dolgozik. 2009. első negyedévében a Vectra-utód Insignia már megelőzte legnagyobb vetélytársait, a Volkswagen Passatot és a Ford Mondeót, a nagy kereslet miatt májusban három további műszakot kell beiktatni Rüsselsheimben. Közben az Opel a kisebb és olcsóbb kategóriákban is offenzívát indított. Már készül a Smart, vagy inkább a Toyota iQ vetélytársának szánt kétajtós, 2+2, vagyis a kétgyerekes család szállítására alkalmas mini, mely leginkább a 2004-ben bemutatott Trixx tanulmányautóra emlékeztet. Az előrejelzések szerint az ára közelebb lesz a tízezer euróhoz, akkumulátorai háztartási konnektorból tölthetők, és 120 kilométeres útra képesek. Más villanyautókhoz hasonlóan ennek sorozatgyártását is megfelelő kapacitású és árú akkumulátor hiánya késlelteti, a Trixx-koncepcióra épülő mini 2012-re várható.
Már az idei ősszel piacot akar robbantani a kompakt kategóriában az Opel, és szeptemberben teríti a szalonokban az Astra következő nemzedékét, 2010-ben pedig egy minimális költségű modellel mutatkozik be. Ez különösen a roncsprémiumprogram olcsóbb autóinak, többek között a FIAT Panda és a Dacia Sandero sikere is motiválta.. Az már biztos, hogy a GM Europe hétezer eurós fapados autója az egykori Wartburg városban készül majd, már ha túléli a legendás vár alatt elterülő üzem a válság miatti bezárásokat. A jelenleg 2340 embert foglalkoztató beruházás az újraegyesítés jelképe volt, az Eisenachban felépített korszerű gyárban 1991-óta Opelek készülnek.
A jövőre piacra kerülő tömegmodell a Corsát váltaná a gyártósoron. Az autó fődarabjai és technológiája az Opeltől, illetve a GM-Daewoo vegyes vállalat dél-koreai Chevroletjétől származik. Lesz ötajtós ferde hátú és négyajtós szedán, utóbbi nagyjából a Brazíliában készülő és Chevrolet-jelvénnyel forgalmazott Corsa-rokona.
Már csak a névadás van hátra, egyes hírek szerint több más lehetőség közül a Wartburg a legesélyesebb, ám egyelőre még hezitálnak a GME vezetői, mert nem tudják, hogy a patinás jelvény és márka mekkora vásárlóerőt generál, mert attól is félnek, hogy a füstös kétütemű nem mindenkiben ébreszt kellemes emlékeket. (B. J.)
Egy kis márkakrónika
Az eisenachi üzemet 1896-ban alapította Heinrich Erhardt ágyúgyáros. Az első autó francia szabadalom alapján készült, az 1904-es Dixi már önálló fejlesztés volt. Németország kettéválása után DKW-mintájú IFA autókat, és EMW-jelzésű BMW-modelleket, majd 1956 januárjától 311 jelzésű, háromhengeres, kétütemű Wartburgokat gyártottak Eisenachban, ahol az utolsó, pontosan a 1 837 708. Wartburg 1991. április 10-én gördült le a szalagról, immár 1,3 literes, négyütemű Volkswagen-motorral.