Fapados autókat vesz a MÁV
Lecseréli gépkocsiflottáját a MÁV - jelentette be Heinczinger István. Az állami vasút vezérigazgatója szerint a beszerzés a legkevésbé sem luxuskiadás: a cég és leányvállalatai meglévő 1148 autójának lízingszerződése a második félévben lejár. Az új személygépkocsik és kishaszongépjárművek flottabérlésére napokon belül közbeszerzési eljárást írnak ki.
A megszorítások jegyében a MÁV autóin is spórolna. A vasútnál legalábbis úgy számolnak: az új beszerzés megtakarításokat hoz majd. A 2004 decembere óta használt autókért fizetett évi 1,6 milliárd forintos lízingdíjnál legalábbis 400-500 millió forinttal olcsóbb ajánlatokat várnak.
A MÁV 2012 végéig szolgálatban lévő autóinak bérbeadására és üzemeltetésére ajánlatot adó flottakezelők ajánlataiból derül majd ki, hogy a költségcsökkentési várakozások megalapozottak-e. Mindenesetre önmagában is a kiadások csökkenését valószínűsíti, hogy a vasút a jelenleginél kisebb gépkocsiflottával is beéri: pályázatán összesen 875 autó bérbeadására és üzemeltetésére kér majd ajánlatot.
A legjobban a személygépkocsipark darabszámát kurtítják. A vasutasoknak a most használt 525 helyett 252 személyautóval kell beérniük. Ezek többsége ráadásul kizárólag munkaidőben és munkavégzésre használható "kulcsos" autó lesz. Kishaszongépjárműből ugyanakkor csak huszonegyel lesz kevesebb. A forgalmi és üzemeltetési feladatokra 623 gépkocsit bérelnek.
A megszorítást a MÁV vezetői is megérzik. Az állandó szolgálati kocsit használó 79 fővasutas közül tizenötnek elvileg meg kell válnia járművétől. Emellett a költségek lafaragása érződik majd a gépkocsik felszereltségén is. Heinczinger István szerint legalábbis a vasút az eddig sokszor luxusigényeket is kielégítő szolgálati autók helyett kizárólag alapfelszereltségű, fapados modelleket használ majd. Igaz, a vezérigazgató nem cserél autót: megtartja S80-as Volvoját.
Elköltik a cargó-pénzt
Megvan a helye annak a pénznek amit a MÁV árufuvarozó cége, a MÁV Cargo Zrt. eladásáért kap. Heinczinger István MÁV vezérigazgató közölte: a tervek szerint 35-38 milliárd forintot szinte biztosan a vasút hiteleinek visszafizetésére költenek. További mintegy harmincmilliárd forintot a vasút tőkéjének pótlására használnának fel. A fennmaradó hozzávetőleg harmincmilliárdot pedig pályvasúti beruházások, a biztosító-, áramellátó-, távközlési és informatikai berendezések cseréje, fejlesztése vinné el.