Fair(fax) ajánlat a BlackBerryre
Érthetetlen stratégiaváltásra készül a kanadai BlackBerry mobiltelefon-gyártó, amely tragikus veszteségeinek lefaragását azzal képzeli el, hogy a lakossági ügyfeleit elhanyagolva az üzleti és intézményi felhasználói körre kíván fókuszálni a jövőben.
A tíz éve még világelső okostelefon-gyártó számára létkérdés a célközönség helyes megválasztása, hogy brutális veszteségeit ledolgozhassa. A cég 960 millió dolláros veszteséget halmozott fel a második negyedévben a forradalmian újnak mondott Z10-es érintőképernyős modelljének és az ahhoz kapcsolódó BB10-es operációs rendszernek a piacra dobásával.
A Z10-es januári megjelenését az elemzők megkésettnek tartják, miközben a vállalat vezetése görcsösen küzd azért, hogy a sikerterméknek szánt készülék gyászos eladási statisztikáját javítsa. A Z10-esek eközben ezerszám porosodnak a kereskedőknél, az emberek inkább az androidos mobilokat és iPhone-okat veszik.
Egy felmérésből az is világossá vált, hogy azok a nagyvállalatok, amelyek megbízhatósága és „titoktartási képessége” miatt BlackBerry-törzsvásárlóknak számítottak, már nem annyira lojálisak a cég termékeihez, tekintettel arra, hogy már a versenytársak is tudják nyújtani azt a fajta biztonságot, ami az üzleti kommunikációban alapkövetelmény, s ami eddig kiemelte a BlackBerryt a többiek közül.
A felmérések szerint a vállalati szektor nagy megrendeléseit azok a mobilgyártók vihetik el, akiknek a készülékei a céges és a magánhasználat szempontjából egyaránt ideálisak. A BlackBerry viszont nem e felé halad – állapítják meg elemzők. Egyre több cég bízza dolgozóira, hogy milyen okostelefonnal bonyolítják vállalati és magánügyeiket. Az egyetlen és döntő szempont, hogy adatátviteli biztonság szempontjából megfelelő legyen a kiválasztott modell.
Az ugyanis tagadhatatlan, hogy a versenytársak modelljeihez sokkal több alkalmazás szerezhető be, és az internetes böngészés is egyszerűbb velük. A törzsvásárlókat a vállalat körüli bizonytalan helyzet is gondolkodóba ejti, a Morgan Stanley bankház például egyelőre nem engedi dolgozóinak a BB10-es plaformra való áttérést, tartva attól, hogy hosszú távon nem lesz megoldott annak gyári támogatása.
A BlackBerry számai egyre kevésbé vonzóak: a szolgáltatásaira előfizetők száma 76-ól 72 millióra csökkent, világpiaci részesedése pedig az egy évvel korábbi 4,9 százalékról 2,9 százalékra zuhant a második negyedévben.
Egyelőre a veszteség lefaragása a legfontosabb szempont, ezt célozza a cég 4500 dolgozójának – az állomány harmadának – pénteken bejelentett elküldése is. A bejelentés óta 17 százalékot zuhant a BlackBerry tőzsdei árfolyama. Anyagilag még kitart egy ideig a cég, köszönhetően 2,6 milliárd dolláros készpénzállományának, ami három hónappal ezelőtt még félmilliárddal volt több. Nincsenek adósságai, viszont biztonsági levelezőrendszere és szabadalmai külön-külön is megérnek egymilliárd dollárt.
Ami nagyobb baj, hogy hétfőig igazán komoly kérője sem volt a BlackBerrynek. A készüléküzletág önmagában nem nem túl vonzó, a szolgáltatások és a szabadalmak viszont szép profitot hozhatnak a leendő tulajdonosnak, amely kockázatitőke-társaság vagy szakmai befektető lehet.
Utóbbit elsősorban Kínából várták, ugyanis a fehér lovon érkező herceg elvétette az irányt, s a kanadai Waterloo – a BlackBerry székhelye – helyett a finnországi Espoo-ban kötött ki. Lefordítva: a Microsoft a Nokia mobiltelefon-üzletágát vette meg, több fantáziát látva annak fejlődésében.
Nos, hétfőn kiderült, hogy herceg helyett belülről lesz jelentkező: a cég egészére ugyanis a jelenleg tízszázalékos tulajdonrésszel rendelkező, s ezzel a legnagyobb részvényesnek számító Fairfax Financial Holdings kockázatitőke-társaság vezette pénzügyi csoport aspirál, amely 4,7 milliárd dollárt kínál a fénykorában még 83 milliárd dollárt érő társaságért. Az ajánlat 80 százalékkal alacsonyabb, mint a BlackBerry mostani könyv szerinti értéke.
Ekkora negatív eltérésre még nem volt példa az észak-amerikai telekommunikációs szektorban. A BlackBerry nem fedte fel az ajánlatot tevő csoport tagjait, csak annyit közölt a Bloomberggel, hogy a 5,7 százalékos pakettel rendelkező Mike Lazaridis, a BlackBerry-rendszer feltalálója, korábbi társ-vezérigazgató nincs közöttük.
A Fairfax részről fair ajánlat született, a cég képviselője szerint annak kidolgozásakor figyelembe vették a nemrég bejelentett Microsoft-Nokia ügyletet, melynek keretében az amerikaiak 7,2 milliárd dollárért vették át a finnek mobiltelefon-üzletágát. A részvényenkénti 9 dolláros vételi ajánlat nem tűnik túl vonzónak, tekintettel arra, hogy a BlackBerry átlagárfolyama az utóbbi húsz napban 10,31 dollár volt.
Az egyelőre kilátástalannak tűnő jövőkép fényében számos brókercég még így is az ajánlat elfogadását javasolja ügyfeleinek. A BlackBerry részvényeivel való kereskedést felfüggesztették a tőzsdén, az ilyenkor szokásos eljárásrend szerint hat hét áll az érdeklődők rendelkezésére, hogy ellenajánlatot tegyenek.
Michael Genovese, az MKM Partners szakértője szerint nem fognak tolongani a befektetők a BlackBerry ajtajánál, sőt, a Fairfax – ha jobban elmélyül a könyvekben – akár lejjebb is teheti a lécet. Genovese hét dollár körüli ajánlatot lát reálisnak a cég jelen állapota alapján.