Export hajtja a német autóipart
Kiugróan jó félévet zártak a németországi autógyártók, igaz nem hazai pályán, hanem elsősorban az euróövezeten túli exportpiacokon mutatkozó keresletnek köszönhetően.
A német autógyártó cégek összesített bevétele idén az első négy hónapban 121 milliárd euró volt, ami 6 százalékos növekedés az egy évvel korábbihoz képest. Az ágazatban Németországban foglalkoztatottak száma 26 ezerrel 736 ezerre nőtt, a németországi autógyárak pedig 90 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek. A kedvező tendenciák a május-júniusi időszakban is kitartottak, például a Kecskeméten gyárat üzemeltető Daimler az év első hat hónapjában világszerte 653 ezer kocsit adott el, ami minden korábbinál jobb eredmény és 6,9 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi szintet.
Az euróövezeti piac gyenge, a kilátások is rosszak, a térségre koncentráló cégeknek rosszul megy az üzlet. A nagy vesztesek azonban elsősorban francia és olasz márkák, a PSA Peugeot Citroen, amely 10 ezer munkahely felszámolására kényszerül az értékesítés csökkenése miatt, valamint a Renault és a Fiat.
A német gyártók az euróövezetben elszenvedett visszaesést bőven kiegyenlítik a távolabbi piacokon. Az Egyesült Államokban például minden nyolcadik eladott kocsi német gyártmány, Kínában pedig az év egészét tekintve a német gyártók várhatóan 400 ezerrel több autót adnak el, mint a hazai piacon. Kivétel az Opel, amelynek legnagyobb problémája, hogy anyacége, a General Motors csupán Európára korlátozza a márkát, attól tartva, hogy a nagy feltörekvő piacokon a csoporthoz tartozó más márkák rovására nyerne teret német leányvállalata. Az eredmény az, hogy az Opel már a hazai piacon is egyre inkább háttérbe szorul, a piaci részesedése és az értékesítés is csökken. Júniusban csupán 22.200 Opelt adtak el Németországban, 8 százalékkal kevesebbet mint májusban.
A német autógyártó cégek - a Németországon kívüli üzemeik termelését is beleszámítva - az idén várhatóan összesen 13,5 millió kocsit adnak el, ami 4 százalékos növekedés 2011-hez képest. A növekedést támogató tényezők közül csak az egyik, hogy a cégek nem csupán az euróövezetre és Európára koncentrálnak, hanem valamennyi piacon erősítik jelenlétüket. A másik kulcsfontosságú tényező a széles termékskála; a német cégek kisautótól a luxuskocsikig minden létező típust gyártanak, és ők a legerősebbek a válságnak leginkább ellenálló prémium kategóriában. Ebben a piaci szegmensben a német cégek részesedése 80 százalékos.
A német autóipar sikerében egy további tényező az alkatrészgyártó, a beszállító vállalatok teljesítménye. Ezt mutatja például az, hogy a Tata Nano modellben, az indiai autógyártás büszkeségében az alkatrészek 30 százaléka német gyártmány - mondta Matthias Wissmann, a német autóipari szövetség (VDA) elnöke a Die Welt című lap szerdai számában. Mindezek mellett a németországi telephelyek sikerének kulcsa a bérköltségek alakulása. 2000 és 2010 között az egységnyi bérköltség Olaszországban 32 százalékkal, Nagy-Britanniában 29, Spanyolországban 22 százalékkal, Franciaországban pedig 8 százalékkal nőtt, Németországban viszont mindössze 1,6 százalékkal, a németországi gyárak így megőrizték versenyképességüket.