Évi 115 milliárd forint fölött a sör éves kiskereskedelmi eladása
Jelentősen kiszélesedett a kínálat sörből az utóbbi években. Legnagyobb mértékben a hipermarket választéka lett nagyobb. Ott és a hazai láncokban lehet kapni jelenleg a legtöbb féle sört. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.
A kínálat bővülése elsősorban abból következik, hogy a boltokban olcsóbb termékek jelentek meg, úgynevezett “B” márkák. Ugyanakkor az aktívan támogatott, magasabb árszínvonalú, erős sörmárkák megőrizték piaci pozícióikat vagy növekedni is tudtak.
Sörnél is megmutatkozik a fogyasztók növekvő érdeklődése a promóciók iránt: törekednek lehetőleg akcióban vásárolni. A hiper- és szupermarketekben végzett folyamatos felmérések azt mutatják, hogy a sör promóciós eladásai kétszámjegyű ütemben növekedtek. A promóción kívüli eladások stabilak maradtak mindkét bolttípusban. Így megállapítható, hogy a sör promóciói egyre hatékonyabbak.
Egy liter alkoholos sör mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára idén januárban 296 forint volt; a tavalyi első hónapban 285, még egy évvel korábban 268 forintot regisztrált a Nielsen a kiskereskedelemben.
A fémdobozos sör legutóbbi időkben tapasztalt térnyerése megtorpant. Mennyiségben is, értékben is ugyanakkora a piaci részesedése, mint az előző évben; mennyiségben 57, értékben 59 százalék.
Kiszerelés szerint egy liter fémdobozos sör átlagosan 313 forintba került ez év januárban, szemben a tavaly januári 298-cal. Az üveges átlagára 273 forintról 277-re emelkedett. Legolcsóbb a műanyag palackos kiszerelés: az idei első hónapban egy litert átlag 269 forintért adtak el, egy évvel korábban 250-ért. Ugyanakkor a műanyag palackos piaci részesedése 5 százalék alatt maradt, értékben is, mennyiségben is.
A sör kiskereskedelmében figyelemre méltó trend, hogy a hagyományos üzletek elveszítették korábbi vezető pozícióukat. Már nem ott adják el a sör nagyobb részét. Ugyanis a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek – mennyiségben mért - piaci részesedése 3 százalékponttal, 49 százalékra csökkent, 2008 február-2009 januárban, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a hipermarket mutatója 21 százalékról 23-ra, a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornáé 27-ről 28-ra emelkedett. Így a modern bolttípusokra már a kiskereskedelemben értékesített mennyiség 51 százaléka jutott.