Európai autópiac: Nyugaton mínusz, Keleten plusz
Vegyes értékekből áll össze az átlagmutató: az első két hónapban az európai piacokon eladott 852 ezer új személyautó 11,4 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakánál: a franciáknál 20 százalékkal, az olaszoknál 19 százalékkal kevesebb új kocsit helyeztek forgalomba, így beigazolódott az LMC Automotive előrejelzése, amely a nyugat-európai forgalom jelentős visszaeséséről szólt. Némileg kedvezőbb a helyzet az Egyesült Királyságban, ahol a 62 ezer autó csak 2,5 százalékos mínuszt jelent.
Immár stagnál Európa legnagyobb piaca, az első két hónapban 224 ezer darabos Németország, mely, ha így veszít tempójából, a második helyre szorulhat. Persze ehhez az is kell, hogy az elnökválasztások után is száguldjon Oroszország, ahol az energiaexportból támogatott roncsprémiumprogramnak köszönhető a száguldás. Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint Oroszországban 2012 első két hónapjában 361 ezer új autó kelt el, ami 25 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Az AEB Autógyártó Bizottságának elnöke, David Thomas szerint 2012-ben is további növekedéssel és 2,8 millió új autó eladásával lehet számolni. A költségvetésből támogatott autócsere program keretében ötvenezer rubellel ( 1 rubel = 7,4 Ft) olcsóbban vehetnek orosz gyártmányú új autót azok, akik leadják tízévesnél öregebb kocsijukat. Nem véletlen, hogy a toplistán az első tizenegy modell hazai gyártású, és az oroszországi gyártású autók között több a dél-koreai, a német, francia és japán, mint a klasszikus hazai márka.
Az eladási lista élén továbbra is az AvtoVAZ-Renaul-Nissan termékei szerepelnek: januárban és februárban ezekből 116 ezer kelt el, ami 8 százalékos növekedést jelent. Közel sem ilyen jó a mérleg a klasszikus Lada esetében, melynek 66 ezer darabja már 6 százalékos mínuszt jelent.
A modellek népszerűségi listáját idén is az AvtoVAZ klasszikus termékei vezetik: első a Priora (17,5 ezer db), majd a Kalina (16,7 ezer) következik, ám a harmadik helyen már a Hyundai Solaris áll (16,5 ezer), majd a Ford Focus (11,6 ezer) és a Kia Rio (11,2 ezer) következik.
Mint arról március elsején beszámoltunk, Magyarországon az év első két hónapjában személykocsiból 9200-at helyeztek forgalomba, ami 32 százalékkal több, mint tavaly, a Datahouse adatai szerint egy hónap alatt jelentősen lassult a tempó, mert januárban még 44 százalékos volt a bővülés, ám a kedvező eredményben jelentős szerepet játszik a 2011 decemberében megrendelt és a 2012-es évre áttolt, tehát késleltetve forgalomba helyezett autók nagy mennyisége, amit a regisztrációs adó csökkenése, valamint a bérlet és lízing díjának áfamentessége befolyásolt.
A statisztikák ellenére februárban is gyenge volt a magyar ügyfelek szerződéskötési forgalma, tehát nem a hazai vevők száma nőtt, hanem egyre több külföldi vásárol nálunk új autót, mert az európai piaci átlagnál még mindig jóval alacsonyabbak az árak a magyarországi szalonokban.