Európában nőtt a Visa forgalma, Magyarországon csökkent a részesedése

Magyarországon a VISA bankközi díjai alacsonyabbak, ezért csökkent a piaci részesedésük. Nyolc év múlva a forgalom felét a mobil megoldások adják majd. A kártyatársaság a mobil- és digitális pénztárca szolgáltatásokra erősít.

2011-ben Európában 14 százalékkal nőtt a Visa-kártyákkal lebonyolított tranzakciók értéke, összesen több mint 1160 milliárd euró volt a társaság forgalma – jelentette be a Visa regionális igazgatója, Mark Antipof. Így 2011-ben Európában minden elköltött hét euróból egy eurót Visa kártyával költöttek el. Ez piacbővülést jelent, mivel 2010-ben még csak minden nyolcadik, az ezredfordulón csupán minden tizennyolcadik eurót költötték el Visa-kártya segítségével.

Magyarországon a régióban és világviszonylatban is egyedülálló módon csökkent a Visa részesedése: a kártyák száma drasztikusan, 22,3 százalékkal csökkent a tavalyi évben. (Vélhetően a lakossági szegmensben csökkent a kártyák száma, mivel közben az átlagos költések értéke 15,6 százalékkal emelkedett az előző éves értékhez képest.)

A világviszonylatban példa nélküli csökkenés a Visa értékelése szerint az interchange-díj (bankközi jutalék) különbségének tudható be. A Visa korábban, európai szinten megállapodott a brüsszeli Bizottsággal a határon túllépő interchange-díjakról, amit akkor 0,2 százalékban állapították meg. (Kivétel, ha az adott piacon az elfogadó és a kibocsátó bankokból létrehoznak egy testületet – national board –, amely ettől eltérő díjakat is megállapíthat, így a környező piacokon valamelyest nagyobb, egy százalék közötti az interchange mértéke.)

Magyarországon korábban a Visa és a Mastercard, illetve a kibocsátó és elfogadó bankok közösen megállapítottak egy egységes interchange díjat – egy százalék körüli mértékben –, azonban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezzel a megállapodással kapcsolatban vizsgálatot kezdett. A GVH-vizsgálat nyomán a bankok visszadobták ezt a díjmegállapodást, így a Visa számára a Bizottsággal való megállapodás nyomán automatikusan a korábban kikötött 0,2-es érték lépett életbe. Így viszont a MasterCardhoz képest mára közel ötszörösére nőtt az interchange díjak különbsége – állítja a Visa –, azaz a Visa által megállapított alacsonyabb interchange díj miatt a bankoknál is kevesebb marad, így a bankoknak jelenleg sokkal jobban megéri a konkurens plasztik. (A kereskedő számára ugyanaz a jutalék érvényesül.)

A probléma jelenleg az, hogy a bankok a GVH korábbi eljárása nyomán jóval elővigyázatosabbak az ármegállapításra jogosult szervezet létrehozásával. A Visa úgy fogalmaz: a hazai national board kialakítása már célegyenesben van, remélik, hogy a közeljövőben létrejöhet ez a szervezet, így megszűnhet a kártyapiac kiegyensúlyozatlansági tényezője.

A Visa 2012-ben, illetve hosszú távon is az érintésnélküli, mobilfizetési megoldásokban látja a jövőt. A cég 2011 októberében bevezette a két magánszemély közötti (P2P), mobiltelefonon lebonyolított fizetési megoldásokat. Mark Antipof elmondta: a Visa stratégiai beruházásként megvette a Monitise céget, amely a mobilfizetési eszközök specialistája, majd várhatóan az év végére a digitális pénztárca szolgáltatást is elindítják.

2020-ra a Visa-tranzakciók fele mobilkészüléken bonyolódik majd. Átlagosan 6-8 százalékos növekedés van a terveinkben, így a cél az, hogy 2015-re 2000 milliárd eurót elérjen a Visa forgalma – mondta a regionális vezető.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.