EU-áldást kaptak az Ipoly-hidak

Az Európai Unió támogatta és hétmillió euró értékben finanszírozza is annak a két hídnak az építését az Ipolyon, amelyek előkészítése több évtizede kezdődött. A pöstényi, illetve a rárósi híd 75 méter hosszú lesz, és a tervek szerint két sávban, autóbusszal is lehet majd rajtuk közlekedni.

Sem adminisztratív, sem pénzügyi akadálya nincs, hogy több évtizedes előkészítés után végre megépüljön az az újabb két híd az Ipolyon, amelyről 2007 őszén Párkányban Ján Kubis szlovák és Göncz Kinga külügyminiszter írt alá megállapodást. Az Európai Unió ugyanis támogatta és hétmillió euró értékben finanszírozza is az Ipoly völgyében élő mintegy 350 ezer ember életét befolyásoló közlekedési infrastruktúra-fejlesztést.


Az első világháborút megelőzően még 47 híd szelte át az Ipolyt. A háborúkban többet felrobbantottak, illetve azt követően politikai okokból a határt átjárhatatlanná tették, a használaton kívüli hidakat pedig lebontották. Jelenleg három közúti és egy vasúti hídon lehet átkelni az Ipolyon. Ezen a helyzeten javít a hídépítés, továbbá annak a térségi, Ipolyságtól Losoncig vezető vasútnak a fejlesztése, amelynek tervezésére ugyancsak most adott támogatást az unió. Itt elsőként a Drégelypalánknál hat kilométer hosszan fölszedett síneket kell majd visszapótolni.


A Nógrád megyei Szécsényben pénteken maguk az érintettek jelentették be, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. és a Besztercebányai Önkormányzat közös pályázatát támogató döntést csütörtökön meghozta a magyar és szlovák képviselőkből álló vegyesbizottság. Molnár Katalin, illetve Serfőző András, a hídépítést szorgalmazó és a pályázat előkészítését végző Ipolyhidak Újjáépítésért Polgári Társulás társelnökei közölték: a megítélt támogatás a Szécsényhez tartozó Pösténypusztát Petővel, valamint a Ráróspusztát Rárósmújaddal összekötő hidak és az azokhoz vezető utak költségének 85 százalékát fedezi. A fennmaradó összeget állami, illetve kerületi területi támogatásból teszik hozzá, erre korábban már kötelezettséget vállaltak a felek.


A pöstényi, illetve a rárósi, A-kategóriás híd 75-75 méter hosszú lesz, s az elfogadott és engedélyeztetett tervek szerint mindkettő acélbetonból készül. A teherbírásuk 42 tonnára méretezett, azaz a kétsávos hidakon autóbusszal is lehet majd közlekedni. A kivitelezésre a nemzetközi tendert várhatóan egy hónapon belül írják ki, a munkálatok pedig még az idén elkezdődhetnek.

Andrejko Albert, a besztercebányai kerületi önkormányzat közlekedési osztályvezetője közölte: a hídépítésnek ma már semmiféle adminisztratív akadálya nincs. A hidakra rávezető harmadrendű utak ugyanis állami kezelésből önkormányzati kezelésbe kerültek, Besztercebánya kerület önkormányzata pedig elkötelezett: finanszírozták a pályázat előkészítését, és az idei költségvetésükben már szerepeltették a beruházás önrészét is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.