Esztergomba villanyvonat? Majd 2015 őszén
A közlekedésben ősszel meghirdetett országgyűlési választási kampány előre programba vett eseményének megtartásában mindenesetre a vaspálya hiánya nem zavarta meg az ünneplőket. Hiszen a túlterhelt és lepusztult közutakon el lehet jutni Pilisvörösvárra. És ha igaz is, hogy az innen Budapestre naponta több órát utazgatók a nagy kormányzati fogadkozás ellenére áprilisban nem kapják vissza a vonatokat, sőt még egy évig kénytelenek lesznek buszokon összezsúfolódva munkába járni, Dorogra vagy akár Esztergomba már december 15-től sínen mehetnek. A 32,7 kilométeres egyvágányú pályán ugyanis a MÁV-Start magányos szerelvénye félóránként végigzakatol majd – egyszer erre, egyszer arra. A siker elvitathatatlan.
Ennek igazolására Völner Pál is vonatra szállt. Az NFM államtitkára a vasútavatás alkalmából Pilisvörösvártól egészen Dorogig motorvonatra cserélte szolgálati gépkocsiját. A rövid vonatozás után aztán sort kerített az ünnepélyes szalagátvágásra. Nem kis dolgot avatott fel: Pilisvörösvárt Esztergommal összekötő sínpárt két beruházás keretében, összesen 19,1 milliárd forintért, zömében uniós források felhasználásával építették át. Pilisvörösvár és Piliscsaba között nettó 10,4 milliárd forintért az A-Híd Építő Zrt. vezette, csapatában a Vasútépítők Kft.-vel, valamint H.F. Wiebe GmbH & Co. KG.-vel felálló Szemafor Konzorcium dolgozott. A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakaszon a Vasútépítők Kft. zászlaja alatt a H.F. Wiebe GmbH & Co. KG, illetve az A-Híd erőivel életre hívott Inflexió Konzorcium építkezett, nettó 8,7 milliárd forintért.
Az NFM államtitkára nem hagyta ki az alkalmat, és beszédet is mondott. Ebből a hivatalos közlemény is idézi: „A fejlesztés jövőre a solymári, pilisvörösvári és piliscsabai állomásépületek teljes körű felújításával folytatódik." De a minisztériumban arra is büszkék, hogy a rekonstrukció nyomán javult a megállók és megállóhelyek megközelíthetősége, csökken a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés, növekszik a személyszállítás színvonala.
Amiben szerephez jut a Terranova gyárnál megépült két kilométeres forgalmi kitérő is. Szolgálatba állítása után az ellentétes irányba haladó vonatok megállás nélkül kerülhetik ki egymást. Piliscsaba és Esztergom között a szerelvények az óránkénti 60 kilométer helyett akár 70-100 kilométeres tempóban is haladhatnak, így a teljes szakaszon csökken a menetidő. Ezenkívül a pálya-korszerűsítés nyomán jelentősen mérséklődik a zaj- és porterhelés is. Amiről a korán kelő utasok 2013. december 15-én nulla óra után maguk is meggyőződhetnek.
Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője beszélt arról is: kiemelt célnak tekintették a vasút elérhetőségének javítását, mert a kényelmes és biztonságos megközelíthetőség bírhatja rá az utasokat a vonatok használatára. Ezért a megújult vonalszakaszon 11 helyszínen, összesen 1170 P+R és 422 B+R parkoló épül. A dorogi állomás mellett pedig az átszállást megkönnyítendő buszfordulót alakítottak ki.
Új megállóhely lesz Magdolna-völgynél, a Lakópark felé esélyegyenlőségi rámpával, Kertváros irányába pedig gyalogos átjáróval. De új közúti aluljáró épül a Terranova gyár térségében, és a 10-es út forgalmának átvezetésére, a pilisvörösvári állomás végében is. Átépültek a felüljárók Pilisvörösváron a Kálvária és az Őrhegy utcáknál, a közúti aluljárók a Piliscsabai úton és a Tó utcában. Új gyalogos aluljáró vagy átjáró épült Szabadságligeten, Piliscsabán, Pilisjászfalun és Piliscséven.
A 2012 nyaráig tartó működése idején még mintegy napi 14 ezer utast kiszolgáló Budapest–Esztergom vasútvonalat az avatás apropóján "a budapesti elővárosi vasúti közlekedés egyik legfontosabb" szakaszaként emlegették. Ami tartalmilag igaz is, de az összképen azért sokat ront, hogy a vonatforgalom előnyeit ma még jobbára Esztergomban élvezhetik, a főváros elővárosi közlekedésében a vonal inkább ad okot bosszankodásra, mint örömre. Amit az sem csillapít igazán, hogy Völner Pál, lapunk korábbi híreit megerősítve bejelentette: a Pilisvörösvártól az "Északi Vasúti-hídig tartó szakasz kivitelezése várhatóan 2014 végén fejeződik be".
Amivel nagyon dicsekedni nincs értelme, hiszen a 13 kilométeres vonalszakaszon az eredeti elképzelések szerint már 2014 áprilisától vonatok szállítanák az utasokat. De ahogy arról beszámoltunk, a tervet elgáncsolta, hogy az új pálya nyomvonalába eső területek kisajátítása nem fejeződött be határidőre. A beruházás megvalósítására 2012 őszén 25,4 milliárd forintért szerződtetett, az A-Híd Építő, a Vasútépítők Kft., és a H.F. Wiebe GmbH & Co.KG hármasával pályára lépő Aranyhegy Konzorcium pedig, az utolsó szerződésmódosítás szerint, aktuálisan jövő szeptember 30-ig végez a sínek megépítésével, amit december 15-ig a biztosítóberendezések felszerelése, beüzemelése követ majd.
Hiába épül meg azonban az egy év múlva esedékes menetrendváltás idejére az új, kétvágányú vasúti pálya Aquincum felső és Pilisvörösvár között. Az utasok legalábbis még egy ideig nem élvezhetik majd felhőtlenül az óránként akár 100 kilométeres sebességű, a Budapest és Esztergom között húsz percet is meghaladó menetidő-megtakarítással járó robogást. A MÁV ugyanis belekezd a teljes vasútvonal villamosításába. Ami együtt járhat a sínpálya szakaszos lezárásával, a vonatpótló buszok átmeneti visszatérésével. De mindezt az áldozatot meg kell hozniuk az erre élőknek, ha a legújabb hivatalos közlések szerint 2015-ben nyár közepe helyett ősztől, a vasút új FLIRT villamos motorvonataival akarnak utazni.