Kifinomult trükkökkel szereztek bankkártyaadatokat az ATM-es csalók

Nagyjából száz ügyfél adataival éltek vissza azok a csalók, akik megpiszkált pénzkiadó automaták (ATM) segítségével szerezték meg a bankkártya-információkat. A legtöbb érintett a Budapest Bank ügyfele, de vannak OTP-sek és MKB-sok is.

A csalók valószínűleg egy olyan kis szerkezetet telepítettek az ATM nyílása elé, amellyel le tudták olvasni a bankkártyák adatait, míg a PIN kódot egy minikamerával olvashatták le, amikor az ügyfél beütötte azt a gépbe. Mindezek birtokában később már könnyedén megcsapolhatták a számlákat. Az eddigi ismeretek szerint összesen valamivel több, mint egymillió forintot emeltek le a számlákról a csalók.

Bedug, lehúz
Bedug, lehúz
Móricz-Sabján Simon / Népszabadság

A pénzt minden bank vissza fogja téríteni az ügyfeleknek. Magyarországon egyébként nincs mitől félni, viszonylag kicsi az esélye annak, hogy kártyacsalás áldozatává válunk, a statisztikák alapján mindössze néhány ezer ilyen ügy van, miközben a használatban lévő közel kilencmillió kártyával tavaly közel félmilliárd alkalommal fizettünk, vettünk fel pénzt vagy vásároltunk az interneten.

A visszaélések jelentős része ez utóbbi körhöz kapcsolódik, internetes visszaélésből 11 ezer volt tavaly a Magyar Nemzeti Bank statisztikája szerint. Ennél jóval kevesebb, 3200 eset volt hamisított kártya felhasználásával, s még kevesebb, 2200 az elveszett vagy ellopott kártyával. A csalásokat jellemzően nem itthon követik el, a tranzakciók többsége határon átnyúló. Míg ilyen tranzakciók révén tavaly majd 500 millió forint kár keletkezett, addig belföldi ügyletek révén mindössze 55 millió.

A most kiderült csaláshoz hasonló esetek nagyon ritkák, tavaly ATM-eken keresztül 322 kártya adatait szerezték meg, míg POS-terminálon keresztül pedig 150-et. A bankok minden esetben visszatérítik az ügyfél pénzét az ilyen és ehhez hasonló esetekben, vagyis amikor a kártyát lemásolják, klónozzák. Hiszen ez az ügyfél tudtán kívül történik, így felelőssé sem tehető. Más esetben 45 ezer forintig az ügyfél maga állja a csalásokat, a fölött azonban már fizet a bank. Ez esetben azt feltételezik, hogy az ügyfél valamelyest felelős, például elhagyta a kártyáját vagy ellopták tőle.

Az ügyfelek tavaly 88 millió, a bankok 300 millió, míg az elfogadóhelyek 140 millió forint veszteséget voltak kénytelenek elkönyvelni a csalások után. Néhány dolgot mindenképpen meg kell fogadni annak érdekében, hogy a lehető legkisebb eséllyel lopják el a kártyánk adatait. Ha ATM-ből veszünk fel pénzt, mindig el kell takarni a kezünkkel a panelt a PIN kód beütésekor, nehogy leolvassák. A kártyánkat lehetőség szerint ne adjuk ki a kezünkből, s ha fizetünk, egy pillanatra se veszítsük szem elől.

A kártyáról ugyanis minden szükséges adat azonnal megszerezhető. A kártya hátoldalán lévő, három számból álló CCP kódot jegyezzük meg és kaparjuk le. E nélkül ugyanis nem lehet interneten fizetni.

Alig csalnak Magyarországon

Az Európai Központi Bank felmérése alapján Magyarországon a legalacsonyabb a kártyacsalások aránya az unióban. Ezek száma nem azért ennyire alacsony, mert annyira jól csinálunk valamit. Ennek oka egyszerűen az, hogy viszonylag kicsi a kártyás vásárlások aránya: éves szinten nagyjából 2000 milliárd forintra tehető a kártyás vásárlások értéke, ennek több mint háromszorosa a készpénzes ügylet. Vagyis nem éri meg ezen a piacon komolyan ráállni a csalásokra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.