Erőművet épít a Mol és a Rossznyeft
A nyugat-szibériai Zapadno-Malobalikszkoje olajmezőt működtető, felerészben magyar és orosz tulajdonú vállalat (ZMB) igazgatótanácsa megvizsgálja egy gázturbinás erőmű építésének lehetőségét, hogy ne vonják vissza tőle a kitermelési engedélyt – írta a Kommerszant című orosz lap hétfőn. A magyar Mol és az orosz Russznyefty közös vállalatának igazgatótanácsában a cégek 3-3 fővel képviseltetik magukat.
Az ásványkincsekkel foglalkozó Rosznyedr orosz állami ügynökség a hónap elején fél évet adott a vegyes vállalatnak arra, hogy oldja meg a kőolajjal együtt feltörő földgáz hasznosítását. A 2016-ig szóló olajkitermelési engedély előírja, hogy a kísérőgáz 95 százalékát hasznosítani kell.
A Russznyeft azt javasolja, hogy a feltörő gáz hasznosítása érdekében a határidő lejártáig, az év végéig építsenek egy gázturbinás erőművet, mert szerinte csak így lehet eleget tenni a Rosznyedr határidős követelésének.
A Russznyeft számítása szerint az erőmű megépítése 800 millió rubelbe (25,25 millió dollár) kerülne, s a kísérőgáz száz százalékát feldolgozná. Tavaly a ZMB 68 millió köbméter kísérőgázt termelt, az idei terv 55 millió köbméter. A javasolt erőmű kapacitása 16 megawatt, az áramot a társaság saját szükségleteire fordítanák.
Az orosz lap megjegyzi, hogy a Mol és a Russznyeft együttműködése nem volt mindig zökkenőmentes. Pereskedtek is egymással, miközben " a Mol kapcsolatai Oroszországgal is bonyolódtak" is, írja a lap, utalva a Szurgutnyeftegaz Mol-beli tulajdonszerzésére. Idézi Hernádi Zsoltot, a Mol elnök-vezérigazgatóját, aki július elején közölte, hogy semmilyen körülmények között sem kezd együttműködésbe a Mol-részesedést szerzett orosz Szurgutnyeftyegazzal, még ha ezért fel is kell áldoznia az ellenőrzést a Zapadno-Malobalikszkoje olajlelőhely felett.
A Kommerszant által megszólaltatott orosz szakértők szerint azonban a Mol nem fog lemondani a kitermelési engedélyről, és a vállalatnak nincs más kiútja, finanszíroznia kell az erőmű felépítését. Felhívják a figyelmet arra, hogy az olajlelőhely értéke 500-600 millió dollár, és a beruházáshoz szükséges 25 millió dollár ehhez képest meglehetősen jelentéktelen összeg. Szerintük, ha a Mol mégis úgy döntene, hogy megválik részesedésétől, logikusabb lenne, ha azt eladná, semmint hagyná elveszni.