Épülhetnek a halálutak

Hiába volt minden fogadkozás, a fejlesztési tárca trükkök nélkül képtelen teljesíteni a kormány vállalását a megyeszékhelyekre és az országhatárokra vezető, még hiányzó autópálya-szakaszok megépítésére. A még nem is létező „M gyorsutak” ügyében pedig máris visszavonulót fújnak.

A senkivel meg nem vitatott új útkategória kormány elé vitt terve maradt, de a lebutított autóutakon az életveszélyes szintbeli kereszteződések helyének kiválasztását beszabályoznák.

Az „olcsósított” útépítés azonban így is sokba kerülhet. Az októberi első kormányülésen sikerült elhitetni az egybegyűltekkel, hogy lehet olyan, „a főút és az autóút közötti” sztrádát építeni, ami egyszerre olcsóbb az európai szabványokban szereplő úttípusoknál, és közben még biztonságos is. Le is írta Seszták Miklós minisztériuma, hogy az irányonként kétsávos, „fizikai elválasztással épülő gyorsutak forgalombiztonsági szempontból is komoly előrelépést jelentenek”. Igaz, nem a tisztességesen megépített autóutakhoz vagy autópályákhoz, hanem az irányonként egysávos, rossz állapotú, balesetveszélyes főutakhoz képest.

A 21-es főút egyik körforgalma. Sok ilyen épülhet
A 21-es főút egyik körforgalma. Sok ilyen épülhet
Komka Péter / MTI

Az „M gyorsút” koncepció az eredeti elképzelésekhez képest sokat formálódott. Az olcsóbb és gyorsabb útépítés zálogát a külön szintű – azaz felüljárós – csomópontok elhagyásában felfedezni vélő tárca most a korábbiaknál óvatosabban fogalmaz, és a várható költségmegtakarítás sem számszerűsíti. Sőt, bár engedi a felüljárók elhagyását, de az autópályákon józan megfontolások alapján nem használt körforgalmak, lámpás kereszteződéseket „kizárólag ott alkalmazzák, ahol erre a kisebb forgalom lehetőséget ad”. A szaktárca formálódó elképzelései szerint előírnák, hogy két szintbeni kereszteződés között legalább 15 kilométeres távolságot kell hagyni. A vadvédő kerítések mindenütt megépülnek, a szamarak, vaddisznók így csak az útavatásig jelennek meg az utakon.

Az NFM mindenesetre a következő hetekben áttekinti a tervezett közúti beruházásokat, hol épülhet meg az olcsósított, de balesetveszéllyel fenyegető úttípus, s hol kell mégis „magasabb színvonalú” útkapcsolatot biztosítani. A kiválasztás szempontjait a minisztérium nem ismertette, de a szükséges átsorolást az év végéig elvégzik. Mindennek eredménye, hogy gyorsforgalmi utak helyett a régi kétszer egysávos főutak bővülnek kétsávosra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.