Energiaitallal készülnek az olimpiára

A japán Suntory Beverage & Food 2,11 milliárd dollárért megvásárolja a brit GlaxoSmithKline gyógyszergyártó energia- és üdítőital-üzletágát, benne a világhírű Lucozade és Ribena márkákkal.

Az ügyletet alig egy nappal azután jelentették be, hogy Tokió elnyerte a 2020-as olimpiai játékok rendezési jogát. A Lucozade-t és a Ribenát áprilisban hirdette meg a GSK, megvásárlására kezdettől a Suntoryt tartották volt a legesélyesebbnek. A két márka Nagy-Britanniában rendkívül népszerű, de termékeik a feltörekvő országok piacain kevéssé ismertek, sok helyütt nem is forgalmazzák azokat.

Magyarországon bő egy évtizede megpróbálkoztak a Ribena gyümölcslevek árusításával, de hiába volt a termék kiváló, magas ára miatt kiszorult a boltok polcairól.

Japán második legnagyobb üdítőital-gyártója nincs szűkében a készpénznek, hiszen júniusi tokiói részvénykibocsátásával négymilliárd dollárt vont be a tőzsdéről, hogy terjeszkedési stratégiájához megfelelő anyagi hátteret biztosítson. A Suntory hazai piacbővítési lehetőségei korlátozottak, ezért néztek körül külföldön.

Nem először: 2009-ben az Orangina Schweppesért több mint hárommilliárd dollárt fizettek, jelentősen megerősítve ezzel franciaországi és spanyolországi piaci pozícióikat. A mostani felvásárlással elsősorban a brit piacot célozták meg.

A Lucozade és a Ribena termékeket nyolc évtizede gyártják, éves összesített forgalmuk azonban ma is csupán félmilliárd fontos, azaz 175 milliárd forint.

Ezt tekintetbe véve a Suntory aranyáron vásárolta meg őket. Elemzők ebből arra a következtetésre jutottak, hogy a Suntory vezetői túl sok pohár maguk gyártotta Yamazaki whiskyt hörpintettek fel, mielőtt ajánlatukat megtették. A GSK eredetileg aukción szeretett volna minél magasabb árat elérni az üdítőital-üzletágért, de a Suntory által felkínált összeg olyan magas volt, amit licitálással sem lehetett volna meghaladni.

Pedig tőkeerős érdeklődőben nem lett volna hiány, a Blackstone, Lion Capital, Cinven, CVC Capital Partners and KKR  magántőke-társaságok is a potenciális kérők listáján voltak. A GSK számára azonban a pénz mellett az is fontos szempont volt, hogy szakmai befektetőhöz kerüljön a két patinás márka. Az is a japán ajánlat elfogadása mellett szólt, hogy vállalták a nyugat-angliai colefordi üzem hétszáz dolgozójának továbbfoglalkoztatását – írja a Reuters.

Lucozade és Ribena üdítők sorakoznak egy londoni élelmiszerbolt polcán. A japánok 40 százalékkal az irányár fölötti összeget fizettek a két patinás italmárkáért a GSK-nak.
Lucozade and Ribena drinks bottles are displayed on a shelf in a shop in London April 24, 2013. GlaxoSmithKline is to sell soft drink brands Lucozade and Ribena in a move analysts believe will raise over 1 billion pounds ($1.5 billion) and focus its consumer health business on global products. REUTERS/Suzanne Plunkett (BRITAIN - Tags: FOOD BUSINESS)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.