Elosztottak 54 milliárdot az utakra
Az idei költségvetés Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM) fejezetében található közlekedésfejlesztési feladatokra szolgáló pénzt a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) kezeli.
Az útpénztárban 42,4 milliárd, a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére 8,3 milliárd, a határkikötők működtetésére 10 millió, az M60 autópálya Pécs- Szentdénes szakaszának előkészítési munkáinak befejezésére 500 millió, míg az M44 Kecskemét-Békéscsaba szakaszának előkészítési munkálatainak teljes befejezésére 3 milliárd forint áll rendelkezésre a költségvetésben állami támogatásként. A pénz kezelése, és a KKK működtetése nem kerülhet többe, mint a kiadási előirányzatok 5 százaléka.
Az országos közutak fejlesztéséhez szükséges ingatlanokat a KKK szerzi meg, de jogosult - megbízás alapján - mással elvégeztetni a munkát.
Az országos közúthálózatot - a gyorsforgalmi utak nélkül - a KKK-val kötött szerződés alapján a Magyar Közút Zrt. kezeli. A gyorsforgalmi utak kezelésére - a koncessziós szakaszok kivételével - pedig az Állami Autópálya Kezelő Zrt. köt szerződést a KKK-val. A koncessziós gyorsforgalmi utak koncesszorait - a rendelet alapján - a KKK ellenőrzi.
Ez az üzemeltetésre, fenntartásra és a koncesszor jelentéseinek ellenőrzésére terjed ki.
Az útpénztárt az úthasználati díj, a pótdíj, valamint a túlsúlydíj tölti fel. Ebből a pénzből új utakat, hidakat lehet építeni, illetve a meglévőket felújítani. A pénztárat a KKK kezeli, hozzá folyik be a teljes nettó bevétel, majd a díj- és pótdíj beszedők, valamint a viszonteladók számlára kapják vissza a jutalékukat.
A mohácsi és drávaszabolcsi határkikötő üzemeltetésére is a KKK köt szerződést az üzemeltetővel. A támogatás az kivitelező által vállalt garancián túli karbantartásra, felújításra, továbbá a hatósági feladatokra használható fel.