Előrejelzések a magyar autópiacról

Nagy kérdőjel, így látják a 2012-es évet a járműforgalmazók, akik a 2011-esnél jelentősebb javulást remélnek a négy év alatt immár negyedére zsugorodott piacon, ahol elmaradt az év végi hajrá, és a december már mínuszos volt.

2011-ben 58 ezer új személyautót és tehergépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, ami a JATO adatai szerint 7 százalékkal haladta meg az előző évet. A 6 ezer darabos november volt a legerősebb hónap, az 5 ezer darabos december viszont 6 százalékkal elmaradt az előző év azonos időszakától.

Tavaly a Ford volt a legnépszerűbb márka, a személyautó-márkáknál pedig az Opel vezetett ( 5359 db), a kishaszonjárműveknél a Fiat ( 1614 db) zárt az első helyen. A modellek listáját a Škoda Octavia (3077 db) vezeti az Opel Astra (2774 db) és a Ford Focus (2554 db) előtt. A legsikeresebb kisteherautó a Fiat Ducato (920 db) volt.

A Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója, Eppel János 2011-ben jobbra számított, de rosszabbul alakult az üzlet, főleg benzin, az árfolyam és olykor áruhiány miatt. A legnagyobb piaci szereplő, az Audi, Seat, Škoda, Porsche és Volkswagen márkák importőre a tavalyi 18,5 ezer után idén 19-20 ezer autó eladásával számol. A vezérképviselet anyagilag is támogatta dílereit, ám értékesítési hálózata így is 112-ről 89-re csökkent a válság óta.

A személyautó kategóriában piacvezető Opel Magyarország igazgatója, Kovács Tamás 5-10 százalékos növekedést vár, ami a teljes magyar piacon legalább 62 ezer új autót jelentene.

A Renault Hungaria ügyvezető igazgatója, Maróthy Miklós 2012-ben 10-12 százalékos piaci növekedést remél, ebből 52 ezer lesz a személyautó és 8 ezer a haszonjármű. A francia márka vezetője abban bízik, hogy új hitelkonstrukciók jönnek, amelyek talán enyhítik az árfolyam okozta nehézségeket.

A Ford magyarországi igazgatója, Knaver Ferenc a személyautó- és kishaszonjármű-piacot 65-70 ezer közé várja, ebből 14 ezer kishaszonjármű, saját márkájának értékesítését 7-8 ezer darabra tervezi, ebből mintegy 1800 a kishaszon. A Ford -ereskedések száma 62-ről 52-re csökkent.

Összességében itthon 1100-ról 470 szalonra szűkült az elmúlt években az értékesítési és szervizhálózat, melynek helyzetét az is nehezíti, hogy már a kiterjesztett, vagyis 2-4 éves garanciájú autók is elmaradnak a szervizekből, ez pedig további kereskedések bezárását eredményezheti.

Áralakítók
Az euró árfolyamának emelkedése mellett 2012. január 1-től az általános forgalmi adó és a regisztrációs adó változása is hatással lesz a Magyarországon forgalomba helyezett gépkocsik árára: az áfa 25-ről 27 százalékra nő, a regisztrációs adó viszont minden kategóriában jelentősen csökken, így kiegyenlítődhetnek az áralakító hatások.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.