Előny a Nabucconál

A Nabucco földgázvezeték megvalósításáról szóló kormányközi megállapodás aláírásával a Nabucco előnybe került az Oroszország által tervezett konkurens vezetékkel, a Déli Áramlattal szemben, de kulcsfontosságú probléma marad a Nabucco gázzal történő megtöltése - írta a keddi orosz sajtó.

A Vedomosztyi szerkesztőségi cikkében úgy vélte, hogy a Nabucco és a Déli Áramlat közötti mérkőzésben az előbbi jutott  előnyhöz. A lap emlékeztetett arra, hogy május elején Moszkva még  sikert ünnepelt: az európai uniós (EU-) energetikai csúcson  Kazahsztán, Türkmenisztán és Üzbegisztán nem írta alá a Nabucco  megépítéséről szóló nyilatkozatot. Június végén a Gazprom orosz  gázipari mamutvállalat pedig megállapodott Azerbajdzsánnal - a  Nabucco potenciális szállítójával - kisebb mennyiségű azeri földgáz  vásárlásáról, amit szintén az európai vezetéktervre mért jelképes  csapásként értékeltek. "Az erőviszonyok a továbbiakban is változhatnak, de a Gazprom céljai kevésbé tűnnek reálisnak, mint az EU céljai" - állapította  meg a lap.

Az újság szerint létezik politikai küzdelem a konkurens  vezetékek körül: az EU gyengíteni igyekszik Oroszország és a Gazprom  befolyását azzal, hogy diverzifikálja a szállításokat, az Egyesült  Államok pedig ebben aktívan támogatja.
A Vedomosztyi egy másik cikkében Valerij Nyesztyerov szakértőt  idézte, aki szerint a két vezeték egyikének a sikere azt jelenti,  hogy a másikat (annak megvalósítását) elhalasztják, vagy csökken a  jelentősége. És ha pár hónappal ezelőtt még vitathatatlannak tűnt a  Déli Áramlat előnye, most meggyengült a helyzete - tette hozzá.
Egy másik elemző, Vlagyimir Milov úgy vélte, hogy a Nabucco  (majdani) működtetői előre léptek a vezeték  megtöltéséhez szükséges  földgázforrások felkutatásában, de a vezeték feltölthetősége a  Nabucco fő problémája marad.

A Kommerszant beszámolójának címében kiemelte, hogy a Nabucco  létrejötte elkerülhetetlen, alcímében pedig hozzátette: az Egyesült  Államok és Európa úgy véli, hogy a Nabucco-megállapodás aláírása a  Déli Áramlatról történő lemondásra ösztönzi majd Oroszországot.

A lap szerint a kormányközi megállapodás aláírásával véget értek  az EU és Törökország közötti "hosszú és gyötrő" tárgyalások, ám a  Déli Áramlat eddig a stádiumig nem jutott el: máig nem írta alá a  megvalósításról szóló egyezményt a terv kulcsfontosságú résztvevője,  Olaszország.

Az újság szerint most még inkább nyilvánvaló: a Nabucco jelentősen megelőzi a Déli Áramlatot, mert maga mögött tudhatja  gyakorlatilag egész Európa szilárd politikai támogatását, a Déli  Áramlat hasonlóan szilárd támogatással azonban nem dicsekedhet. A  lap a Nabucco fontos előnyének nevezte azt is, hogy már van hozzá  pénz. A Déli Áramlat a Nabuccónál drágább projekt - 19-24 milliárd  euróba kerülhet a Nabucco 7,9 milliárd eurós költségével szemben -,  s az európai bankok eddig nem ígértek forrást az orosz vezeték  megépítéséhez - jegyezte meg.

A Kommerszant kitért arra is, hogy Oroszország az elmúlt  hónapokban intenzív tárgyalásokon próbálta lebeszélni Törökországot  a Nabuccóban való részvételről és alternatív projekteket kínált  számára, olyat mint a (Törökországig kiépült orosz) Kék Áramlat  vezeték második ágának létrehozását. Recep Tayyip Erdogan török  kormányfő azonban meglepetést okozott Oroszországnak azzal, hogy  reményét fejezte ki: "egyszer orosz gázt is szállítanak majd  Európába a Nabuccón". Szavait a lap úgy értelmezte, hogy Erdogan  szerint Oroszország hamarosan lemond a Déli Áramlat megépítésének  reményéről, s folytatódnak az ukrajnai gáztranzit körüli orosz  nehézségek.

A Komszomolszkaja Pravda arról írt, hogy Moszkva ellen irányuló  gázszövetséget kötöttek, s a Nabucco résztvevői nem rejtik véka alá:  a projekt nem annyira gazdasági, mint politikai szempontból előnyös,  arra hivatott ugyanis, hogy megfossza Moszkvát az Európába irányuló  gázszállítások ellenőrzésétől.

A Rosszijszkaja Gazeta szerint a szakértők sokáig halva  született tervnek tekintették a Nabuccót, most azonban változott a  helyzet. A hivatalos lap idézte Rusztam Tankajev szakértőt, aki úgy  vélte: azóta, hogy a Déli Áramlat áteresztő képességét az eredeti  évi 30 milliárd köbméterről évi 60 milliárdra tervezték megnövelni,  a Nabucco a Déli Áramlat közvetlen vetélytársává lépett elő. A két  projekt egyikének pedig egyszerűen nincs hely: vagy a Nabuccót  töltik meg gázzal, vagy a Déli Áramlatot - vélekedett.

A lap a Nabucco lehetséges földgázforrásait boncolgatva arra a  következtetésre jutott, hogy az európai vezeték valószínűleg nem  számíthat türkmén gáz átvételére, marad az azeri - amely csak  harmada a Nabucco teljes kapacitásának -; emiatt sok szakértő  kételkedik abban, hogy reális a Nabucco megvalósítása. A Nabuccóra  mindazonáltal politikai okok miatt van szüksége Európának, s a  vezeték kétségkívül megépülhet; ez esetben gondok adódhatnak a Déli Áramlat (gázzal történő) megtöltésével - tette hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.