Elkezdődött! Bontanak a Déli pályaudvaron

Bontási munkákba kezdett a MÁV a Déli pályaudvaron. Pánikra semmi ok, állítólag csupán a szomszédos irodaépület omladozó kőburkolatát távolítják el. Hogy a baleset-megelőzést szolgáló munkálatok után mi lesz, még a vasútnál sem tudják.

Az ötemeletes üzemi- és irodaépület jövőjével kapcsolatos kétségeket nem a Déli pályaudvar lehetséges bezárásáról, a vonatforgalom néhány éven belüli Kelenföldre költöztetéséről szóló híresztelések táplálják. Lapunk legalábbis úgy tudja, sokkal inkább arról van szó, hogy a MÁV-nál egyelőre csak abban biztosak: az épületszerkezeti és konstrukciós hibák miatt az utcán közlekedőkre esetleg veszélyessé váló kőburkolatot le kell bontani. Arról viszont nincs döntés, hogy a szakértői vélemények szerint eltávolításra érett kőlapok helyét mikor és mi veszi majd át.

A vasúttársaság közlése szerint az ipari alpinisták várhatóan két hónap alatt végeznek a 410 méter hosszú homlokzaton kijelölt feladatokkal. A munkavégzés ideje alatt a gyalogosokat védőtető és mobilkerítés óvja. A bontás a vasúti forgalmat nem érinti, a pályaudvar első vágányát és az épület felőli peront viszont két-három hétre lezárják.

Bármeddig is tart majd valójában a bontás, a terv az, hogy a feladatra mintegy 40 millió forintért leszerződött Strabag PFS Zrt. ipari alpinistái kötélen leereszkedve kézi kisgépekkel és szerszámokkal kibontják ki a köveket. A teljes homlokzat mintegy 2400 négyzetméternyi kőburkolatát távolítják el.

A munkálatok első szakaszában az épület két rövid, a gyalogosforgalmat nem érintő oldalán bontanak majd. Innen a folytatásban térnek át a vasút felőli, 180 méteres részre.

Az utolsó fázisban sorra kerülő, Kosciuszkó Tádé utcai front bontása szakaszosan történik. Itt a járda érintett részén védőtető és palánk segítségével folyamatosan biztosítják az üzletekbe, irodákba való bejutást. A figyelemfelkeltő táblák mellett a gyalogosokat mobilkerítés is véd, és az elkerített munkaterületek közelében biztonsági őrök is segítenek a tájékozódásban.

A beavatkozásra azért van szükség, mert a Déli pályaudvar vasútüzemi és irodai funkciót ellátó ötemeletes épületszárnyának kőburkolata és annak rögzítő elemei a negyven évvel ezelőtti építéskor rendelkezésre álló technikai lehetőségek, konstrukciós hibák, valamint az időjárási hatások miatt elhasználódtak. Így az irodaépületen egyre inkább mutatkoznak a külső héjazat állapotromlásának jelei. Kezdenek kilazulni az ablakpárkányok, elmozdulni a burkolatkövek.

Az első kőlap tavaly augusztusban vált le a rögzítés tönkremenetele miatt. A MÁV statikusa, majd egy független szakértői vizsgálat is megállapította, hogy a kőburkolati elemek további állapotromlás esetén veszélyeztethetik a közforgalmi területeken és a pályaudvar első vágánya mellett közlekedőket.

A MÁV azért döntött a homlokzat teljes bontásáról, mert a három centiméter vastag külső kőburkolatot helyenkénti javítással és a kövek újbóli visszarögzítésével már nem lehet megmenteni. A héjszerkezet változatlanul hagyásával történő burkolatpótlásra, illetve a jelenlegivel azonos konstrukciójú homlokzat helyreállításra ugyanakkor az érvényben lévő műszaki, építészeti, hőtechnikai és tűzvédelmi előírások betartásával már nincs lehetőség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.