Életveszélyes légzsák

Súlyos minőségi problémák akadtak a Miskolcon légzsákgyárat építő japán Takata cég termékeivel az Egyesült Államokban. A húszmilliárd forintos beruházásának köszönhetően a magyar kormány 50. stratégiai partnerévé választott cég légzsákjainak hibája miatt eddig legkevesebb négyen haltak meg és száznál is többen szenvedtek sérüléseket.

A The New York Times értesülései szerint a légzsákok hajtóanyaga a magas páratartalmú környezetben véletlenül berobbanhat, és a szerteszóródó fémszilánkok súlyos személyi sérüléseket okozhatnak – így lehetne összefoglalni a Takata légzsákjaival régebb óta fennálló problémát, amely mostanra lett országos ügy az Egyesült Államokban.

Légzsák készül a Takata egyik, nagyszebeni üzemében. Gáz ügy
Légzsák készül a Takata egyik, nagyszebeni üzemében. Gáz ügy
Mihai Barbu / Reuters

Két szenátor, Richard Blumenthal és Edward Markey a nemzeti közlekedésbiztonsági hatósághoz intézett levelében elégedetlenségét fejezte ki az életveszélyes légzsákok miatt elrendelt visszahívási akciók lebonyolítása miatt, és hatásosabb fellépést követelt mind tőlük, mind a Takatától.

Elsősorban azt kifogásolták, hogy a hatóság megengedte az autógyártók számára, hogy a visszahívásokat az állandó magas páratartalommal jellemzett államokra korlátozzák. Júniusban két államban, Floridában és Hawaiin, továbbá két amerikai fennhatóság alatt álló területen, Puerto Ricón és a Virgin-szigeteken hívtak vissza összesen kilencszázezer hibás Takata légzsákkal felszerelt autót. Az akció kilenc járműgyártót érintett.

Közülük a legnagyobb gonddal a Honda járt el, amely további hét államra és az ott értékesített 2,4 millió járművére is kiterjesztette a visszahívást. A gyártók azt kérték a járműtulajdonosoktól, hogy mindenképpen érdeklődjenek a márkaszervizben arról, hogy érinti-e őket az akció, mivel a hibás légzsákok beépítése nem minden modellt és évjáratot érintett.

A két szenátor viszont azt követeli, hogy a kötelező vizsgálatokat Amerika egészére terjesszék ki, ne csak a „párás” államokra, hiszen az itt regisztrált, potenciális életveszélyt jelentő autók életük során máshová is eljuthattak, akár egy tulajdonosváltás révén. Leszögezik: nem létezik olyan amerikai szövetségi állam, ahol ne lennének párás időszakok, ezért is fontos a vizsgálat általánossá tétele.

Valami előrelépés történt az ügyben, mivel a hatóság hétfőn kérte az autótulajdonosokat, hogy lehetőség szerint keressék fel a szervizüket a légzsák ellenőrzése végett. A kérésnek lett is foganatja, mégis bosszúságot okozott: legalábbis azok számára, akik megfogadva a tanácsot elmentek az ellenőrzésre, csakhogy helyben kiderült, hogy alkatrészhiány miatt hosszú hónapokat kell várniuk a hibás légzsák kicserélésére.

A Toyotától azt a rendkívül hasznos tanácsot kapták, hogy amíg nem tudják kicserélni az alkatrészt, hagyják szabadon az anyósülést. Blumenthal és Markey szerint ez nonszensz, szerintük a gyártóknak ingyen csereautót kell biztosítaniuk arra az időre, amíg az új légzsákot be nem szerelik. Követelésük nem volt túl hatásos, miután az ügyben legérintettebb Toyota és Honda azt közölte, hogy minden eset külön elbírálást igényel, ezért sem lehet szó arról, hogy mindenki automatikusan csereautót kapjon. A Toyota szerint ha nem maradhat üres az első utasülés, akkor a javításig a légzsákot érdemes kikapcsolni.

Lassú a reakcióidő

Világszerte 11 gyártó 14 millió darab életveszélyes Takata légzsákkal szerelt autóját ellenőrizték 2008 óta. A Takata 2004-ben értesült a hibáról, jóllehet az első halálos berobbanás két évvel korábban történt egy Honda Accordban. Ennek ellenére akkor egyik cég sem tartotta érdemesnek a visszahívás elrendelését. A késlekedés miatt olyan takatás gyártók sem tudhattak a problémáról, mint a GM, a Ford, a Chrysler, a BMW, a Toyota, a Mazda vagy a Nissan.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.