Élelmiszeripar: csökkenő termelés, szűkülő belső piac
A Heti Válasz és a Figyelő című hetilapok által a magyar élelmiszergazdaság helyzetéről szervezett fórumon a helyettes államtitkár hozzátette: tavaly ebben a piaci szegmensben a magyar kivitel értéke elérte a 6,9 milliárd eurót, míg a behozatal összességében 4,3 milliárd eurót tett ki.
A magyar piac ezen a területen sok szereplős: mintegy 400 ezer mezőgazdasági ős- és kistermelő,valamint családi gazdaság; mintegy 13 ezer társas vállalkozás; további 8500 élelmiszeripari cég és tovább mintegy 20 nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc alkotja. Ezek a piaci szereplők adják a piaci forgalom döntő hányadát.
A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy a fogyasztó igényeinek maradéktalan kielégítéséhez hozzájárulhat az értékesítési lánc lerövidítése.
A közvetítői csatornák lerövidítése azt a célt is szolgálhatja, hogy a termelők nagyobb jövedelemhez jussanak, így a vidéki emberek életkörülményei érezhetően javuljanak. Ezért a kormány kiemelt programja az alternatív értékesítési csatornák - a helyi piacok - fejlesztése, amit a közelmúltban módosított jogszabályi környezet is szolgál.
Utalt ugyanakkor arra, hogy a közvetlen értékesítési formák nem helyettesíthetik a hagyományos kereskedelmet, amely a termékek fejlesztésére, az innovációra is ösztönzi a beszállítókat, lényeges eleme az élelmiszerbiztonság szavatolása, a magyar termékek iránti fogyasztói bizalom erősítése.
Éder Tamás, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy az élelmiszer stratégiai áru. Ám csak akkor tudják eladni terméküket a gyártók, ha az nagymennyiségű - azaz kereskedelmi tétel -, biztonságos, továbbá jó minőségű és hosszú szavatossági idejű.
Hozzátette: a magyar élelmiszeripar legnagyobb gondja a csökkenő termelés mellett, a belső piac egy részének elvesztése, miközben a feldolgozó cégek mérete uniós léptékkel mérve kicsi vagy esetleg közepes. Ennek ellenére a kivitel az utóbbi években folyamatosan nőtt. Megjegyezte: a versenyképesség érdekében szükség lenne a belföldi vállalkozások horizontális és vertikális szerveződésére, valamint a mikro- és kisvállalkozások nagyobb réspiaci jelenlétére is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi szövetség főtitkára szerint a reális piaci folyamatokkal nem magyarázható, hogy az élelmiszerfogyasztás az idei év első három hónapjában emelkedett a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére is. Ez a kereskedők számára kedvező. A kedvezőtlen körülményekhez ugyanakkor a kereskedők igyekeznek igazodni - tette hozzá. Úgy vélte: a magyar gazdasági környezet javulásához az IMF-megállapodás nagyban hozzájárulna.