Elektronikus útdíj: még kérnek a fuvarozók
A kormányzati állítások ellenére ugyanis egyezség mindeddig nem született a közúti fuvarok szakmai szervezetei és az illetékes minisztériumok között, a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsikat 2013 július 1-től megtett úttal arányos díjakkal sarcoló útdíj rendszerről. Olyannyira nem, hogy az érdekvédők a kormány őszi határozatából tudták meg azt is: a tavaszi egyeztetéseken beharangozott előbb húsz, majd negyven forintos kilométerdíj többszörösére nőt. A legnagyobb kamionok 85,34 forintot fizetnek majd a magyar utakon megtett minden ezer méter után. Szeptember óta azonban a teherautósok képviselői hiába próbáltak egyezkedni a döntéshozókkal, a legjobb esetben is csak szóbeli ígéreteket kaptak.
Az első határozott lépést a NIT Hungary tette meg. A közlése szerint "Magyarország legnagyobb, közvetlen taglétszámmal rendelkező, közúti közlekedési szolgáltatókat tömörítő érdekvédelmi szervezete" bejelentette: miután az új útdíj rendszer bevezetése a hazai GDP 6 százalékát megtermelő fuvarozókon keresztül hatással lesz az egész gazdaságra, sürgetik a megegyezést a döntéshozók és a szakma képviselői között. A cél, hogy a vállalatok megfelelő alternatívákat találjanak megnövekedett költségeik csökkentésére.
Közleményükben azt írják: az ipartestület elnöksége áttekintette az útdíj rendszer bevezetésével járó negatív hatásokat és más érdekvédelmi szervezetekkel együttműködve egy olyan javaslatcsomagon dolgozik, amely ezek mérséklése mellett figyelembe veszi, hogy hazánk gazdaságának fellendítésében minden ágazatnak – így a fuvarozóinak is – ki kell vennie a részét. Leszögezték, a NiT Hungary egyetért azzal, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogy azt sem vitatja, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké.
Hozzátették azonban, a közúti fuvarozók helyzete a válság és az üzemanyagok árának drasztikus megemelkedése, illetve hektikussága óta nem könnyű. Még kiélezett versenyhelyzetben is sokan hárítják át megnövekedett költségeik egy részét megrendelőikre és ezáltal a fogyasztókra. Az új útdíjak bevezetése – kompenzáció hiányában – különösen azokat a hazai vállalkozókat érintené súlyosan, akik kizárólag a belföldi fuvarozásban vesznek részt. Márpedig közös érdeknek tartják, hogy ezek a cégek továbbra is a magyar piacon működjenek, ne kényszerüljenek vállalkozásuk feladására, ezzel csökkentve az adóbevételeket és növelve a munkanélküliséget.
A NiT Hungary a párbeszéd gyorsítása érdekében a következő hetekre tervezett regionális tagi találkozóira a térségek országgyűlési képviselőit is meghívta, hogy a döntéshozók is megismerjék a közúti közlekedési szolgáltatók álláspontját és azt, hogy milyen lépésekkel készülnek az új rendszer bevezetésére.