Elektromobilitás célkeresztben
A szén-dioxid-kvóták eladásából származó bevételt az elektromobilitás infrastruktúrájának kiépítésére fordítják - hangsúlyozta Varga Mihály szerdán, a Dunaújvárosi Főiskola tudományos hete keretében rendezett Elektromobilitás-zöld napon tartott megnyitóbeszédében.
Elmondta, hogy a magyar kormány által elfogadott Jedlik Ányos-terv alapvető célja az elektromobilitás elterjesztése.
Megjegyezte, hogy Közép-Európában Magyarország volt az első, amely átfogó koncepciót alkotott e területen. A tervek között szerepel a belső égésű motorral hajtott járművek kiváltása plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású gépkocsikkal.
A miniszter jelezte, hogy 2020-ra 54 ezer elektromos járműnek kell forgalomban lennie hazánkban, ehhez azonban előbb megfelelő infrastruktúra szükséges. A kormány gondoskodni kíván a megfelelő lefedettséget biztosító nyilvános töltőállomásokról, erre az idei költségvetésben hétmilliárd forintot különítettek el.
Varga Mihály szerint az emberek figyelmének ráirányítása az elektromos járművekre különböző ösztönzőket követel. A Nemzetgazdasági Minisztérium hamarosan benyújtja azt a javaslatcsomagot, amelynek elfogadása után a környezetkímélő autók tulajdonosainak jövőre már nem kell regisztrációs adót fizetnie, valamint mentesülnek a különböző illetékek, gépjármű- és cégautó adó fizetése alól is.
Emlékeztetett, hogy jogszabály-módosítások is várhatók: a tiszta üzemű járművek könnyebben kaphatnának behajtási engedélyeket, használhatnák a buszsávokat, és díjmentesen hajthatnának fel a fizetős útszakaszokra.
A miniszter fontosnak nevezte, hogy az elektromos járművek töltésekor hasznosítható a "völgyi és mélyvölgyi időszakban keletkező" villamos energia, illetve Paks 2 megvalósulása esetén a jelentős többletkapacitások.
Varga Mihály a rendezvény keretében elektromos töltőállomást avatott a főiskola előtti téren. Avatóbeszédében kiemelte: az a céljuk, hogy év végére közel 150 nyilvános töltőállomás legyen Magyarországon. Hozzátette, hogy a kormány ösztönözni kívánja a nyilvános állomások mellett az otthoni töltés elterjedését is, ehhez pedig direkt anyagi ösztönzőket vagy adókedvezményeket kíván bevezetni.
András István, a Dunaújvárosi Főiskola rektora közölte: a térség első elektromos töltőállomásával a környezettudatosságot terjedését kívánják elősegíteni.
Szólt arról is, hogy szerepet kívánnak vállalni az elektromos terepmotor kifejlesztésében, amelynek e-hajtásláncát valós versenykörülmények között fogják tesztelni. Az eredmények hasznosítása és további fejlesztések révén később ipari, mezőgazdasági munkagépek elektromos hajtását valósíthatják meg - mondta.
Galambos Dénes kormánypárti országgyűlési képviselő emlékeztetett arra, hogy az elektromobilitás mellett a város más területeken is zöldebb lett. Példaként említette a főiskolát és a kórházat, amelyek napelemes fejlesztései jelentős megtakarításokat hoztak.
Cserna Gábor (Fidesz-KDNP) polgármester hangsúlyozta, hogy a város a töltőállomással felkerült az elektromos közlekedés térképére. Egyértelmű céljuknak nevezte az alternatív energiák további hasznosítását, amit pályázati forrásokból kívánnak megvalósítani.