Elbocsátana az erdélyi autópályaépítő

A román kormány tartozásai miatt az erdélyi autópályát építő amerikai vállalat elküldheti az összes, mintegy 2 ezer ottani alkalmazottját.

Összes alkalmazottját, csaknem kétezer embert készül elbocsátani az észak-erdélyi autópályát építő Bechtel amerikai cég - véli tudni az alkalmazottak érdekeit védő szakszervezet vezetője. Szerinte arra hivatkoznak, hogy a munkálatokat finanszírozó román állam 214 millió euróval tartozik a társaságnak.

Mihai Lup, a Transilvania szakszervezet elnöke a Ziarul Financiarnak elmondta: tudomása van arról, hogy március 5-vel mindenkinek felmondanak. Eszerint útilaput kötnének nem csupán az 1933 romániai alkalmazott talpára, hanem utcára kerülne a mintegy 300 külföldi alkalmazott egy része is.

A lépést a vállalat azzal indokolja, hogy a román állam tetemes összeggel tartozik a tavaly augusztustól mostanáig végzett munkálatokért - vélekedett. A szakszervezeti vezető állítása szerint a 2003-ban kötött szerződés szerint a Bechtelnek havonta mintegy 15 millió eurót kellene kapnia, abban az esetben is, amikor éppen szünetelnek a munkálatok.

A Bechtel közleménye szerint az Országos Út- és Autópályaépítő Ügynökség (CNADNR) 214 millió eurónyi elmaradást halmozott fel az amerikai céggel szemben. A kifizetetlen összeg nagy része - 160 millió euró - az észak-erdélyi autópályán tavaly decemberig végzett munkálatokért terheli az államot. Ezt tetézi az ÁFÁ-ból származó adósság. A Bechtel azt is kifogásolja, hogy több kiterjedt szakaszon máig nem oldódott meg a kisajátítandó területek kérdése. Emiatt sem tudnak tovább haladni a munkálatokkal.

Dorina Tiron, a CNADNR igazgatója kételkedik abban, hogy a Bechtel az elmaradt tartozások miatt függesztené fel alkalmazottainak tevékenységét. Szerinte inkább a téli időjárási viszonyokkal magyarázható az intézkedés.

A Bechtel azonban ki nem mondottan utalást tesz arra, hogy a "kollektív elbocsátás" terve még nincsen kőbe vésve. "Sajnáljuk, hogy ilyen intézkedést kell fontolóra vennünk. Folytatjuk a konzultációkat a szakszervezetekkel, és keresni fogjuk a megoldást, hogy minél alacsonyabbra szorítsuk a leépítendő emberek létszámát" - olvasható a közleményben.

A Bechtel 2005-ben már élt a tömeges elbocsátás lehetőségével. Ezúttal azonban a szakszervezetek ragaszkodnak ahhoz, hogy végkielégítéssel távozhassanak a dolgozók.

Egy kollektív elbocsátás esetén az alkalmazottak kéthavi bérüknek megfelelő végkielégítést kapnának.  Mihai Lup ugyanakkor Grigore Poppal, az Alfa Kartell szakszervezet elnökével együttesen tartott sajtótájékoztatón kijelentette: ha a kormány nem lép közbe, és az elbocsátásokra a kért végkielégítések kifizetése nélkül kerül sor,  a szakszervezetek tiltakozó megmozdulásokat szerveznek.

A projekt értékét eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték. A munkálatok 2005-ben egy évre leálltak, emiatt a tervezett 2012-es átadási határidő egy évvel kitolódott. A Bechtel 2009 decemberében készült el a sztráda Torda (Turda) és Gyalu (Gilau) közötti 42 kilométeres szakaszával.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.