Együttműködést kínál az Otthon Centrum
A társaság a megváltozott piaci helyzetre reagálva július 25-étől együttműködést ajánl a piacon jelenlévő többi közvetítőnek. Ennek lényege, hogy az Otthon Centrum kiemelt megbízási állományából a jövőben más közvetítők is értékesíthetnek. Ez a cég részéről nem jelent teljes mértékben újdonságot, miután az Otthon Centrumhoz kapcsolódó Otthon Help szolgáltatáson keresztül már 2009 óta együttműködnek hálózaton kívüli közvetítőkkel. Utóbbi lehetőséget most a teljes kizárólagos állományára kiterjesztik.
A közvetítők szerepe egyértelműen felértékelődött a válságban – állítja a cég közleménye –, több tulajdonos ad megbízást ingatlana értékesítésére, mint a válságot megelőző időszakban. Az Otthon Centrum felmérései – az ingatlanukat saját maguk hirdető tulajdonosok körében, 2011 első felében végezett több ezer fős felmérés, illetve saját ügyfelek körében végzett szintén több ezer fős megkérdezés – alapján, Budapesten az eladók csaknem 40 százaléka azonnal közvetítőhöz fordul ingatlana eladásával, vidéken pedig még nagyobb ez az arány, 45 százalék körüli.
Azon tulajdonosok közül, akik első körben saját maguk próbálkoznak meg ingatlanuk eladásával, szintén sokan adnak végül értékesítési megbízást közvetítőnek. Míg 2007-ben Budapesten ez az arány a 45 százalékot sem érte el, a 2011 első felében készült felmérés már 50 százalékot mutatott. A fővárosi agglomerációban szintén növekvő tendencia figyelhető meg, a legutóbbi felmérés már 40 százalék fölötti közvetítői részarányt hozott.
Mindez az árak csökkenésével, a tranzakciók megcsappanásával, a túlkínálattal magyarázható. Mindezek ugyanis nagyon megnehezítették a reális piaci ár kialakítását egy tulajdonos számára. Így többek között az árazásban nyújtott segítség miatt fordulnak többen közvetítőhöz.
A közvetítői megbízások növekvő száma mögött álló másik ok a kitolódó értékesítési időszak. Míg 2007-ben a saját ingatlanukat értékesítő tulajdonosok az összes értékesítés csaknem 70 százalékát 3 hónapon belül bonyolították le, addig ez az arány 2011 első felében készült felmérés alapján nem éri el a 45 százalékot. A tulajdonosi eladásokhoz viszonyítva a közvetítők hatékonyabban dolgoznak.