Fővárosi taxik: egységes szín és ár
Immár hónapok óta zajlanak tárgyalások a taxis szakszervezetek és a főváros képviselői, vezetői között. – Az elmúlt időszakban nem nagyon jutottunk egyről a kettőre, ám a keddi megbeszélések igencsak biztatóan alakultak – mondta a nol.hu-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Ezzel kapcsolatban a Főpolgármesteri Hivatal is közleményt adott ki, amelyben hasonlóan „eredményesnek” értékelték a megbeszéléseket.
Metál Zoltán megjegyezte: az eddigi helyben járás után azért érzik előrelépésnek a mostani egyeztetést, mert Tarlós István főpolgármester „maga vette kézbe a dolgokat”, s már most több területen olyan pontokat neveztek meg, amelyekben a főváros kompromisszumképesnek mutatkozik.
Ezek közül kiemelte a létszám és a rögzített hatósági ár bevezetésének kérdését. Ezekben a főpolgármester is jelezte, hogy elmozdulás kell a jelenlegi állapotokhoz képest. Ezen fölül egyébként a taxisok további két ponton szeretnének változtatásokat. A harmadik kérdéskör az átfogó ellenőrzés megteremtése lenne, míg a negyedik a drosztok kiosztása. Utóbbi esetben a problémájuk azzal van, hogy a jelenlegi mintegy hatezer budapesti taxisra úgy vannak kijelölve a megállóhelyek, hogy azok nem nagyon veszik figyelembe az utasigényeket. Azokat olyan területeken kellene kialakítani, ahol valós igény van a taxik iránt, többi között buszpályaudvarok, kórházak, állomások, színházak közelében.
A főpolgármester egyébként felkérte Vitézy Dávidot Budapesti Közlekedés Központ vezetőjét és és Komáromi Endrét, a Taxiállomás Kft. ügyvezetőjét, hogy a személyszállítási törvény remélt országgyűlési elfogadását követően a fővárosi új taxiközlekedésről szóló rendelet koncepcióját készítsék elő és folytassanak a részletekre kiterjedő egyeztetést a taxis érdekképviseleti szervekkel, mind a taxis vállalkozók, mind a fuvarszervezők képviselőivel. Metál Zoltán, ezzel kapcsolatban kifejtette: reményeik szerint december elején már a konkrét szakmai egyeztetések apropóján tudnak leülni a főváros képviselőivel.
A taxisok kérései mellett azonban a városvezetésnek is lennének elvárásai a taxisok felé. Az már a nyár óta tartó tárgyalásokon többször is fölmerült, hogy egységes „taxisképet” szeretne a főpolgármesteri hivatal. Mint a szövetség elnöke kifejtette, ha nekik vannak kéréseik, akkor azon nincs mit csodálkozni, hogy a másik fél is támaszt igényeket. Ez ráadásul nem „ördögtől való”, a mostani elképzelések szerint a budapesti taxik "szabad" jelzése minden autón ugyanolyan lenne, s az engedéllyel rendelkező taxik teteje is egy, közösen elfogadott színben pompázna.
Az elnök hozzátette, hogy a nemzetközi trendeknek megfelelően az tűnik a legvalószínűbbnek, hogy sárga lenne a fővárosi taxikon a tető. Ez egy elviselhető költséget jelentő fóliázást jelentene a taxisok számára. Ennek segítségével a „nem rendesen viselkedő, az utasokat megkárosító” sofőröket, autókat is lényegesen könnyebb lenne kiszűrni – tette hozzá az előzőekhez Metál Zoltán.