Egyre zavarosabb az Opel-ügy

Belgák, spanyolok, britek egyre idegesebben szemlélik a GM-Magna ügyletet, amelynek keretében az Opel/Vauxhall üzemek sorsa bizonytalanná vált szerte Európában, kivéve Németországban, amely 4,5 milliárd euró állami támogatást is kilátásba helyezett.

Hétfőn is folytatódott a szócsata, amely a múlt heti berlini bejelentés óta tart. Ám az Európai Bizottság versenyügyi hatóságának szóvivője, Jonathan Todd csak megismételni tudta a pénteki közlemény tartalmát: amíg az eladás részleteit a felek nem dolgozzák ki, amíg nem értesítik Brüsszelt, addig nincs mint tenni.

Pontosabban, a Bizottság értésre adta: az állami támogatási és belső piaci szabályokat szigorúan be kell tartani. Hozzátette azonban: a versenyhivatalnak nincsenek adatai arról, hogy az európai GM-üzemek milyen hatékonysági mutatókkal rendelkeznek, vagyis jelenleg nincs abban a helyzetben, hogy részrehajlásmentesen értékelni tudja az esetleges gyárbezárásokat.

A kérdés azért merült fel, mert a Der Spiegel azt írta, hogy például a belgiumi Antwerpenben lévő gyár nyereségesebb, mint a túlélésre ítélt németországi bochumi üzem. Erre a cikkre is hivatkozott egyébként Kris Peeters flamand kormányfő, aki hétfőn felkereste Günter Verheugen iparügyi biztost. A találkozó után megnyugodva nyilatkozta, hogy az EU nem politikai, hanem kereskedelmi, üzleti ügyként kezeli az Opel eladását, s „ha ez így van, akkor nyilván kiderül, hogy Antwerpen jobb hely, mint némely németországi telep".

A flamandok felkeresték az összes illetékes biztost, például Neelie Kroest, aki a versenyügyekért felel, s félreverték a vészharangot az Európai Parlamentben, ahol már hétfőn este terítékre került a téma, a strasbourgi ülés keretében. A liberálisok frakcióvezetője, a volt belga kormányfő, Guy Verhofstadt persze jó partner ebben.

A belgák más vonalon is próbálkoznak: értesülések szerint Leterme külügyminiszter vasárnap este találkozott a következő uniós elnökségi trojka szakértőivel, azaz a spanyol és a magyar illetékesekkel, kik szintén érdekeltek az Opel-ügyben. Úgy tudjuk, Mester Zoltán gazdasági minisztériumi szakállamtitkár Brüsszelben járt, de minden nyilvánosságot kerülve.

A spanyolok is úgy gondolják, hogy a náluk működő GM-gyár az egyik legjobb, míg a britek nevében nyilatkozó Peter Mandelson kereskedelmi miniszter - aki egyébként csak nemrégiben vált meg uniós kereskedelmi biztosi posztjától - azt mondta, hogy nem fogadható el politikai alku, vagyis olyan megoldás, hogy valamely tagország állami támogatással tart életben gyárakat és őriz meg munkahelyeket más államok, más gyárak kárára.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.