Egyre több a házi készítésű tejtermék a piacon
Változnak a hazai tejfogyasztási szokások – hangzott el Tej Terméktanács által szervezett, a 36. Tej Világnap alkalmából tartott szakmai találkozón, amelyen a magyar tejágazat helyzetét értékelték a meghívott szakértők és szakemberek.
A találkozón elhangzott: miközben a lakosság többsége továbbra is nagyáruházakban szerzi be napi tejét, kialakult egy olyan termelői réteg, amelyik a háztól értékesíti a tejet, vajat, túrót, tejfölt, sajtot.
Információink szerint már éves szinten már több mint 150 millió liter tej már így jut a fogyasztókhoz, azaz évente, fejenként tizenöt liter ilyen házitejet fogyaszt a hazai vásárló. Hasonlóképp: immáron 4500 vállalkozás készít házi sajtot, s értékesíti helyben, vagy a közeli régióban termékeit.
Somogyi Imre tejipari mérnök tanár elmondta, hogy éppen ezért alakították át a szakoktatás rendszerét, s olyan OKJ tanfolyamokat indítanak, amelyeken néhány hét alatt elsajátíthatók a sajtkészítés fogásai. Ezután a vállalkozók már kifogástalan minőségű termékekkel versenyezhetnek a nagyokkal.
Istvánfalvi Miklós, a terméktanács elnöke bemutatta azt a tízéves stratégiai program fontos célja, hogy a hazai tejfogyasztás mértéke ismét elérje a 24 évvel ezelőtti szintet, amikor is a jelenlegi 148 literrel szemben 200 literes lesz az egy főre jutó évenkénti tejfogyasztás. E program része az is, hogy a belföldi értékesítésben 80:20 százalékban osztozna hazai és importtermékek aránya.