Egyre több a nem fizető vállalkozás
Folyamatosan nő a késve vagy egyáltalán nem fizető vállalkozások száma Magyarországon. Jelenleg a vállalatok számláinak kilenc százalékát a 90 napos halasztott fizetési határidőn belül sem egyenlítik ki, és ez a jelenség egyértelmű romlást jelent a válság előtti helyzethez képest, amikor csupán öt százalék volt ez az arány. Amíg a 60-90 nap közötti késedelem a problémás kategóriába sorolható, addig a 90 napon túli késés esetén már jelentősen csökken annak az esélye, hogy a cég pénzéhez jusson – mondta csütörtöki sajtótájékoztatóján Harka Péter, az Atradius Követeléskezelő magyarországi fióktelepének vezetője.
A szakember szerint az idén 15 százalékkal növekedett a követeléskezelésre átadott ügyek száma Magyarországon. Ez mindenképpen jó jel, mert úgy tűnik, hogy a magyar cégek is belátták, hogy a külsős behajtó cégek alkalmazása ez egyik legjobb védelmi stratégia a nemfizetések ellen - jegyzi meg Harka Péter. Ugyanakkor nemzetközi összehasonlításban még mindig kevés magyar cég használ külsős követeléskezelőket. A szeptemberben publikált Atradius Global Collections Review adatai szerint mindössze a magyar cégek 13 százaléka fordult külsős követeléskezelőkhöz, míg az európai 29, a világátlag pedig 32 százalék ezen a területen.
A szakember azt tapasztalta, hogy a 2010 folyamán átadott ügyek összesített értéke stagnált, amelynek hátterében két ok állhatott. Az egyik, hogy bár az ügyek száma nőtt, azok átlagos értéke alacsonyabb, hiszen általánosan csökkent a válság hatására az üzleti forgalom nagysága a cégek között, így a behajtásra átadandó ügyek értéke is. A másik, hogy a magyar cégek éberebben őrködnek pénzügyeik felett, és már kisebb összegű tartozás esetén is profikhoz fordulnak és leállítják a további szállításokat.
Azt, hogy a 2009 szeptember 1-én életbe lépett csődtörvény nem működik kellőképpen, jól mutatja, hogy az Atradiusnál lezárt követeléskezelési ügyek száma 10 százalékkal csökkent, míg a nyitott ügyek általános élettartalma 15 százalékkal nőtt. Ennek hátterében az áll, hogy a válság hatására tovább nőtt a felszámolások száma az idén, az Atradius adatai szerint 20 százalékkal, melyek 2-3 évig is eltartanak. A romló fizetési morál következtében több esetben kellett jogi eljárást kezdeményezni, amely szintén évekig tart és megnöveli az ügy élettartalmát. Emellett a peren kívüli behajtási eljárásokban is nő az elhúzódó részletfizetési megállapodások száma, mivel az adós cégek alulfinanszíroztak, nincs bank hitelük és csak így tudnak fizetni.