Egyre kevesebbet költenek a magyar családok
A háztartások által napi fogyasztási cikkekre kiadott összeg a Kereskedelmi Analízisek legfrissebb eredményei szerint 2010 első félévében az infláció ellenére is fél százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest.
Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója elmondta: bár a háztartások fogyasztása az idén kisebb mértékben csökken, mint tavaly, még mindig negatív tartományban marad, a kiskereskedelem és a fogyasztás valós növekedése 2011-től várható.
Az igazgató úgy vélekedett, hogy a háztartási fogyasztás bővülésének egy radikális adócsökkentés adhatna erősebb lökést. A fogyasztás azonban rövid távon még a reálkereset növekedése mellett sem fog visszarendeződni a 2007. előtti szintre.
A kelet-közép-európai országok a gazdasági recessziót követően vegyes képet mutatnak: Magyarországon és Horvátországban továbbra is csökken a napi fogyasztási cikkek piaca, az orosz, a lengyel és az ukrán piac ugyanakkor az elmúlt 12 havi eredmények alapján kimondottan magas, 10 százalék feletti növekedést ért el 2010 márciusára - ismertette Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
A régióban a válság hatására nőtt az otthoni fogyasztás szerepe, ami hatással van a termékkategóriák vásárlási trendjére is, például előtérbe kerülnek a friss élelmiszerek, a hűtött ételek. Az alkoholos italok gondűző szerepe a gazdasági recesszió alatt is érvényesül, illetve az otthoni fogyasztás növekedése ebben a kategóriában is megfigyelhető.
Az állateledel értékesítés a legtöbb országban nő, ha már magukat nem tudják kényeztetni az emberek, a házi kedvencek kényeztetése hoz számukra megelégedettséget - mutatott rá a menedzser.
A magyar piacon - a nemzetközi tendenciákhoz hasonlóan - 2010-ben szintén megfigyelhető egyfajta vásárlói racionalizálás, a háztartások néhány kategória esetében a költséghatékonyabb megoldásokat - például otthoni hajfestés, házi praktikák visszatérése - választják.
A megvásárolt cikkek ár-érték aránya továbbra is fontos a magyar vásárlók számára, az akciók, promóciók magas aránya nem csökkent a napi fogyasztási cikk piacon, különösen a háztartási vegyiáruk és a meleg italok (főként a kávé) területén emelkedett az akciós értékesítések aránya.
A kereskedelmi csatornák közül az idén a hipermarketek és a diszkontok tudtak nőni, illetve főként a kisbolt láncoknak köszönhetően növekedés figyelhető meg a napi bevásárlások helyszínéül szolgáló kisboltok esetében is.
A lakosság ruházkodásra fordított kiadása 10 százalékkal csökkent az idei első félévben a tavalyi első félévhez képest, e téren a versenyképes árakat kínáló üzletek - a hipermarketek, a nemzetközi diszkont textilláncok valamint a távol-keleti üzletek - növekedtek.