Egymilliárdot hozhatott egy hónap alatt a mindentudó traffipax
Magyarország 134 balesetveszélyesnek ítélt útszakaszára 365 szupertraffipaxot telepítettek, ezek kilenc közúti szabályszegést képesek dokumentálni, amelyek közül hat az objektív felelősség hatálya alá tartozik. Ilyen a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a jelzőlámpák jelzéseire, a leállósáv igénybevételére, a behajtási tilalomra és a kötelező haladási irányra vonatkozó előírások megszegése. A 134 szakaszon az előzetes figyelemfelhívás és a fix kamerák kitáblázása miatt is óvatosabbak a vezetők, a rendszer bevált.
A VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat működésének van visszatartó ereje, az ellenőrzési pontok környékén érzékelhetően csökkent a járművek haladási sebessége – közölte a Világgazdasággal az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK).
A pontos számok: az első hónapban, április 5. és május 5. között 29 211 eljárás indult. A sebességtúllépés vezeti a listát: 28 999 esetet füleltek le. 116-szor a biztonsági öv használatának hiánya volt a probléma, 68 esetben használták a leállósávot, és 27 esetben tilos jelzésen, egyszer pedig vasúti átjárón haladt át egy szabálysértő. A bírságok minimum 30 ezer forintra rúgnak, összesen így jön ki az egymilliárdos végösszeg, ám az eljárások még folyamatban vannak.
A VÉDA-t a Belügyminisztérium, az ORFP és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala közösen valósította meg, amihez az Európai Unió nyújtott 14,5 milliárdos támogatást a 160 mobil kamerából és az ezt kiegészítő informatikai rendszerből álló eszközhöz. A rendszer már indulásától rentábilisnak számít. Az EU távolabbi tervei között az szerepel, hogy a 2010-es adatokhoz képest (740) négy éven belül a felére csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak száma, 2050-re pedig már a nullához közelítsen. Mint az alábbi statisztikából kiderül, a számok bizakodásra adnak okot: míg 2001-ben 1239-en, tavaly jóval kevesebben, 647-en vesztették életüket az utakon.