Egyetlen applikációval harmincmillió dollárt kaszált a hipszter
Ez az eset annyiban mégis meglepő, hogy a céget egy 17 éves brit gründolja, aki egyébként már egy éve halasztja az iskoláit, mert korábban kapott egymillió dollárt tervei megvalósításához egy befektetői csoporttól, melynek tagja Ashton Kutcher amerikai színész és Mark Pincus, a Zynga vezérigazgatója is. Nick D’Aloisio Summly nevű hírolvasó alkalmazása 10 óra alatt került fel az App Store toplistájára.
A Summly lényege, hogy egy algoritmus segítségével összefoglalja a fontosabb hírek tartalmát pont akkora terjedelemben, mely az iPhone kijelzőjén kényelmesen elolvasható – tehát nemcsak a cikk fejlécét vagy címét emeli ki, hanem bemászik a szövegbe és összefoglalja a lényeget pár mondatban. Persze akit érdekel a hír, továbbléphet a teljes cikkre, de a tapasztalatok szerint ez a mobil hírfogyasztókkal ritkán fordul elő.
D’Aloisio fejlesztése a tömör, lényegre törő összefoglalás miatt lett siker, noha sok kritikusa is van a szoftvernek. A fiatal fejlesztő a múlt év végén még lapkiadókkal, s más netes tartalomszolgáltatókkal tárgyalt, mire kikötött a Yahoo-nál, amely nagy erőkkel próbál visszakapaszkodni az internetes tartalomszolgáltatás élvonalába.
– Hogy sikerül-e azt az idő dönti el, hogy a legjobb módszert választották-e azt viszont a piac – véli Dobó Mátyás, az Endless Solution ügyvezetője, akit a mobiltelefonos appfejlesztők Doransky néven ismernek. Mint mondja, kíváncsi mi lesz a Summlyból, mert az ilyen akvíziciók többségénél a netes gigászok által továbbfejlesztett termék jelentősen veszít fényéből ahhoz az állapothoz képest, amely még garázsfejlesztésként felkeltette a befektetők érdeklődését.
Erre történetesen pont a Yahoo-hoz kapcsolódó példát hoz: a flickr az első igazi webkettes közösségi szolgáltatás volt, amely a képekre specializálódott, s a Yahoo általi bekebelezését követően már réteg-szolgáltatássá vált. Persze, ettől még valószínűleg behozta az árát. Van olyan is, ami valószínűleg nem hozza be: ez pedig az Instagram.
A képalkotó és közösségi szolgáltatásokat ötvöző appot 2010 októberében mutatta be Kevin Systrom és Mike Krieger, majd 2012 áprilisában egymilliárd dollárért vette meg a Facebook, több, mint százmillió felhasználóval. A YouTube-nak is jót tett az akvízíció: 2006-ban a Google 1,65 milliárd dollárt adott érte. Doranksy rámutat: van, amikor egy nagy cég azért vesz meg egy fejlesztést, mert érzi, hogy konkurens lesz. A Draw Something nevű játékért (az OMGPOP fejlesztő cégért) például a Zynga játékcég 180 millió dollárt fizetett, mivel a kis fejlesztés karrierjének csúcsán magasan verte a Zynga összes játékát.
A Summlyért azért is kaphatott ennyi pénzt a fejlesztő, mert a hírolvasás az egyik legforróbb téma az okostelefonokon – mondja Doransky, hozzátéve: ez a műfaj még bizonyosan tudja tartani azt a növekedési ütemet, amit elvárnak tőle. A CNN például szintén milliókat fizetett a Zite nevű alkalmazásért, amely táblagépeken kíváló interaktív magazin-élményt kínál.