Egyesület a gázüzemű közlekedésért
A környezet védelméért és a tisztább közlekedés megvalósításáért elhivatott cégek összefogásaként ma megalakult a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesülete (MGKKE) - közölte a szervezet.
Az életre hívók között a földgáz- és a megújulóforrásokból származó biogáz-ipar képviselői, közlekedési szolgáltatók és a közlekedés ellátásában érdekelt társaságok szerepelnek.
Az alapítók között van az Acis, a Ganzair Kompresszortechnika, az Iveco, a Nabi, a Tisza Volán, a Magyar Biogáz Egyesület és a Magyar Terület- és Településfejlesztők Szövetsége. Együttműködő fél az Égáz-Dégáz, a Főgáz és a Mol.
A kedvező európai tapasztalatok nyomán céljuk, hogy a kontinens gázüzeműjármű- és gáztöltőinfrastruktúra-elterjedésének 1 százalékát rövid távon elérjék. Ehhez 25-30 nyilvános töltőállomásra és további privát - tehát csak saját flották töltésére szolgáló - kútra van szükség
Ezzel párhuzamosan mintegy 1500 autóbusz, 1100 nehézteherjármű és 10-15 ezer személyautó, kisáruszállító forgalomba állására számítanak.
Energetikai szempontból ez a járműszám a hazai közlekedés energiafelhasználásának nagyjából 2 százalékát fedezné. Eközben Magyarország biogáztermelő-képessége elérheti a hazai közlekedés energiaigényének egyharmadát is. Ez a mennyiség akár 6 millió tonna széndioxid légkörbe jutását akadályozná meg.
Az MGKKE törekvései között a közlekedésben a hidrogén jövőbeli elterjedésének igénye is megjelenik. Az anyag térhódításának elképzelhető útja előbb a mind szélesebb körű metángázhoz kevert kiszolgálás, majd pedig a tiszta, H2-molekula formában történő értékesítés tüzelőanyag cellás, vagy esetleg a hidrogén-belsőégésű motorral szerelt járművek számára.