Veszélyes utak árvíz után

Elmosta az eső a Magyar Közút Zrt.-t: a társaság állami segítséget kér az árvízi pusztítások helyreállításához. Az előzetes felmérések szerint a csapadékos időjárás mintegy kétmilliárd forint kárt okozott az utakon.

Elárasztott, beszakadt burkolatok, járhatatlan útszakaszok - az elmúlt hetek áradásai miatt mintegy 140 helyen zárt le utakat hosszabb-rövidebb időre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A helyszíni jelentések szerint a lassú apadás megindult, de így is van néhány személygépjárművel járhatatlan útszakasz. A felszabadult utaknál a károk felmérése megkezdődött, ám egyelőre csak annyi bizonyos: az elkerülhetetlenné vált javítások meghaladják az állami közútkezelő lehetőségeit.

Óriási lyuk tátong az M1-esen
Óriási lyuk tátong az M1-esen

A Magyar Közút eleve szoros, a csapadékos tél miatt feszített üzleti terve alapján saját költségvetéséből nem tudja előteremteni a helyreállítási munkákhoz szükséges forrásokat, ezért mindenképpen állami segítségre szorul - olvasható az állami közútkezelő lapunkhoz eljuttatott közleményében. Pécsi Norbert Sándor, a társaság szóvivője szerint a károk az előzetes becsléseknél lényegesen nagyobbnak látszanak. Közlése szerint cégük a nehézségek ellenére több száz géppel dolgozik a korábban elöntött útszakaszok megtisztításán.

Az árvizek miatt csaknem 140 útszakasz került víz alá az elmúlt hetekben. Volt olyan nap, amikor egyszerre száz útszakasz volt a víz fogságában. A közútkezelő szakemberei mintegy ezer káresetet regisztráltak, a károk összértéke eléri a kétmilliárd forintot.

A társaság felelősségi körébe tartozó 30 ezer kilométeres országos közúthálózat műtárgyaiban, úttartozékaiban, valamint a közút mellett telepített növényzetben is jelentős kár keletkezett. Az átfolyó víz több útszakaszon elmosta a padkát, rézsűcsúszást, rézsűsuvadást és iszapelöntést okozott.

Sok helyen a megrongálódott átereszek rekonstrukciója és tisztítása, az iszapelöntések tisztítása, az elmosott padkák helyreállítása és a megsérült táblák pótlása is szükségessé vált. A kisebb úthibákat folyamatosan javítják, de rengeteg olyan kár is keletkezett, amelynek a helyreállítására csak közbeszerzési eljárás lefolytatása után kerülhet sor.

Számos útszakaszon várhatóan több száz méteren kell teljes burkolatcserét elvégezni, ami több 10 millió forintos költséget jelent esetenként. Az összes költséget azonban csak a jelenleg is folyamatban lévő kárfelmérés lezárása után lehet majd meghatározni.

A viharos szél jelzőtáblákat, jelzőberendezéseket és úttartozékokat rongált meg. De a kidőlt fákat, letört ágakat is el kell távolítani az utak széléről.

A közutakon az árvizeknek könnyű dolguk volt: a csapadékos tél és tavasz miatt számos szakaszon már eleve nedves töltéseknek, ázott alapoknak kellett volna elviselniük a mostani özönvizet, ezért a károk néhol hatványozottan jelentkeznek.

Az alámosott, megrepedezett utak az árvíz elvonulása után is kifejezetten veszélyesek lehetnek, egy-egy nehéz gépjármű áthaladása pedig tovább növelheti a kárt. Ezért a közútkezelő táblázással hívja fel a közlekedők figyelmét a veszélyesebb szakaszokra, és kéri az autósokat, hogy a helyreállításokig tartsák be a korlátozásokat.

A legtöbb kár eddig az észak-magyarországi és a dél-dunántúli úthálózaton keletkezett. Borsod-Abaúj-Zemplén megye halmozottan hátrányos helyzetben van: a mostani elöntésekig is itt regisztrálták az elemi károk zömét.

A heves esőzések jelentős károkat okoztak Baranya, Somogy, Győr-Moson-Sopron, Veszprém, Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megyében is.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.