Ébrednek a fuvarozók: útdíjra kompenzációt!

Kompenzációt kérnek a kilométeralapú útdíjak jövő nyári bevezetése miatt a közúti fuvarozók. Szerintük az úthasználat drágulását részben a megrendelők fizetik majd.

Az elektronikus útdíj (ED) olyan többletterhet jelent a hazai belföldi fuvarozók számára, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el – többek között erre hívták fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary tagvállalkozói, az érdekvédelmi szervezet novemberi regionális tagi találkozóin.

A mintegy félezer közúti közlekedési szolgáltató részvételével megtartott rendezvénysorozaton az is kiderült, hogy még a szakmai szervezetek által szorgalmazott versenyképesség-növelő intézkedések teljes megvalósulása esetén is növekedni fog a fuvarszámla végösszege. Az, hogy ez a növekedés minél kisebb mértékű legyen, nemcsak a vállalkozók túlélése, de az inflációs hatások miatt is rendkívül fontos.

A közlemény szerint az ipartestület a regionális találkozókra meghívta az egyes térségek országgyűlési képviselőit is. A NiT Hungary meghívását elfogadó képviselők tisztában vannak a döntés következményeivel, és támogatják az érdekvédelmi szervezetek kezdeményezését egy olyan csomag összeállításában, amely csökkenti a belföldi fuvarozók versenyhátrányát.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy hazánk közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható helyzet, hogy a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért. Egyetért azzal is, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogy azt sem vitatja, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké.

De álláspontjuk szerint nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a belföldi közúti közlekedési szolgáltatók költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj 2013. július 1. után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz.

Az ipartestület számítása szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics viszonylatban, ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer a fizetős szakasz, egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni. Ez 16,4 szeres növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest, amely egynapos jogosultság megvásárlása esetén nettó 2 657 forint.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.