E-útdíj: a baromfitermékek már drágulnak
Átlagosan 5 százalékkal drágulhatnak július elseje után a baromfi-ágazati termékek, mivel életbe lép a többletköltséget okozó, arányos elektronikus útdíjról szóló törvényi szabályozás. A Baromfi Termék Tanács (BTT) szerint az ágazati szereplőknek átadási áraikban tovább kell hárítaniuk pluszkiadásaikat. Az útdíj miatti áremelés a fogyasztók körében szociális feszültségeket is okozhat, mert az árnövelés az alacsonyabb árkategóriájú termékeket arányosan jobban érintené.
A BTT számításai szerint mind az alapanyag-termelésben, mind a baromfiiparban kilónként 5-10 forintos többletköltséget okoz az ágazati termékek szállítását terhelő, arányos elektronikus útdíjról szóló szabályozás, amely július elsejétől lép hatályba. A piaci szereplők a többletköltségeket nem tudják kigazdálkodni, ezért azokat átadási áraikban tovább kell hárítaniuk. Az útdíj miatti 10-20 forintos összes pluszkiadás a baromfitermékeknél átlagosan 5 százalékos áremelést tesz szükségessé.
Az áremelés – hangsúlyozza a BTT – a fogyasztók körében szociális feszültségeket okozhat, mert a drágulás az alacsonyabb árfekvésű termékeket arányosan jobban érintené. Az útdíj ugyanis azonos mértékben terhelhet minden baromfiterméket, így a 10-20 forintos kilónkénti növelés az olcsóbb baromficikkek árában nagyobb részarányt képviselhet. Ez pedig éppen az alacsony keresetű családoknak okozhat újabb pluszkiadásokat – szögezi le a BTT.
Mint ismert, a parlament nemrég fogadta el a megtett úttal arányos díjat előíró törvényt. Az új útdíjat a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépkocsik után kell megfizetni az autópályákon, autóutakon és a főutakon július elseje után. Ugyanakkor egy zárószavazás előtti módosító indítvány elfogadásával a parlament felhatalmazta a kormányt, hogy bizonyos kör esetében díjmentességet állapítson meg.
Két héttel a bevezetés előtt még számtalan kérdés vár tisztázásra a díjfizetéssel kapcsolatban. A BTT szerint meg kellene fontolni, hogyan lehetne a feldolgozatlan és feldolgozott állati termékeket mentesíteni az útdíjfizetési kötelezettség alól, illetve miként lehetne visszatérítéses kompenzációs rendszert működtetni minden olyan esetben is, amikor a vállalkozások nem saját gépjárműveikkel szállítanak.
A terméktanács a várható többletköltségek mérséklése érdekében a napokban levélben fordult Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszterhez. A BTT arra kéri a minisztériumot, hogy támogassa az elektronikus útdíj alóli tényleges mentesség elérését, illetve a kompenzáció lehetőségét a 60 ezer főt foglalkoztató ágazat számára.