Durvul a munkajogi vita az Austrian Airlinesnál
A légi személyzet üzemi tanácsa már korábban jelezte, hogy munkajogi pereket terveznek a cég ellen. A délelőtti gyűlésen részletesen megvitatják a lehetőségeket. A Lufthansa osztrák leányvállalata a múlt héten a pilóták és az utaskísérők tiltakozása ellenére határozott egy, a munkaadó számára akár 25 százalékkal kedvezőbb kollektív szerződésre való átállásról.
A földi kiszolgáló személyzettel még korábban meg tudtak állapodni a költségek csökkentéséről. Az évek óta veszteséggel működő AUA a kiadások évi 45 millió eurós csökkenését várja a – július elején hatályossá váló –átalakítástól, ami egy 220 millió eurós szanálási program része. A társaság üzemi szintű vesztesége tavaly 62 millió euró volt.
Osztrák tömegtájékoztatási eszközök arról számoltak be, hogy a légi személyzet gyűlése miatt hétfőn délelőtt késésekre kell számítani a schwechati repülőtérről közlekedő járatok indulásában. A késések mértékére és más részletekre nem tértek ki a jelentések.
Az AUA formailag egy kis regionális leányvállalatához, a Tyrolean Airlineshoz helyezné át légi közlekedését, hogy annak olcsóbb kollektív szerződését terjeszthesse ki a teljes légi személyzet foglalkoztatására. Az ügyfelek számára nem változik semmi – hangsúlyozta múlt csütörtökön Jaan Albrecht vezérigazgató.
"Az AUA továbbra is AUA marad, a társaság 77 repülőgépből álló flottája továbbra is 130 célállomásra repül" –fogalmaztak a társaság közleményében. Mint írták, a pilóták és utaskísérők fizetése és munkakörülményei szintén nem változnak, a megtakarítást a szolgálati idő után járó fizetésemelés rendszerének átalakításától várja az AUA.
A szakszervezet egy sztrájk lehetőségét sem zárja ki. Az üzemi tanács munkabeszüntetésről nem beszélt, ezzel szemben pereskedést helyezett kilátásba. A dolgozók szerint az átállás nem lehet érvényes, mert a Tyrolean kollektív szerződését még az AUA felügyelőtanácsának múlt heti döntése előtt, mintegy megelőző lépésként egyoldalúan felmondta a szakszervezet.
Az üzemi tanács szerint tömegesen hagyhatják el pilóták az AUA-t, de a vállalatvezetők korábbi nyilatkozatai szerint a cég nem tart a felmondásoktól. Az AUA az elmúlt években többször is megszorításokat hajtott végre, mindeddig a munkavállalók közreműködésével. Miután a vállalat működése nem fordult nyereségesre, a Lufthansa márciusban 140 millió eurós tőkeinjekciót ígért az Austriannak, világossá tette ugyanakkor, hogy a társaságnak újabb takarékossági lépéseket kell véghezvinnie.
A német konszern maga is költségcsökkentési tervet készít elő. A dolgozóknak küldött, hét végén ismertté vált levél szerint a légitársaság a veszteséges viszonylatokon a járatok felszámolására, a flottabővítés befagyasztására és a távolsági járatok egy részén az első osztály felszámolására készül. A szanálási program nem hagyja érintetlenül a fizetéseket és a nyugdíjbefizetéseket sem.