Durván csökkent a Richter profitja

„A végszám nem valami fényes" – foglalta össze a Richter Nyrt. éves eredményét Bogsch Erik vezérigazgató. Arra a felvetésre, hogy mikor volt veszteséges a gyógyszeripari vállalat negyedéves alapon (-4,2 milliárd forint), röviden csak annyit felelt: nem emlékszem.

A 2014. évi számok így valóban nem túl fényesek. A Richter konszolidált nyeresége 42,4 százalékkal csökkent az elmúlt évben, s 24,64 milliárd forintot tett ki – közölte Bogsch Erik a vállalat sajtótájékoztatóján.

Az elmúlt év során a csoport árbevétele 353,7 milliárd forint volt (1,145 milliárd euró), amely forintban stagnálást, míg euróban 3,4 százalékos visszaesést jelent a 2013. évi árbevételhez képest. Magyarországon azért valamivel jobb számok jöttek össze, hiszen 32,8 milliárd forint forgalom volt az év során, amely kereken 5 százalékkal haladta meg az elmúlt évit, s ez euróban mérve is 0,9 százalékos fejlődést takar.

A külföldi piacokról befolyó árbevétel 1,039 milliárd eurót tett ki, ami 40,9 millióval, azaz 3,8 százalékkal elmarad a 2013. évi teljesítménytől. Mindez döntően az orosz, az ukrán és a lengyel piacokon bekövetkezett árbevétel-visszaeséssel magyarázható, amelyet nem tudott ellensúlyozni az Európai Unió 15 országában, valamint a Kínában és egyéb FÁK régióban, valamint az Egyesült Államokban elért növekedés.

A magyarázatot az rubel euróval és a forinttal szembeni durva leértékelődésében kell keresni. A rubel euróhoz mért árfolyama a vizsgált időszakban ugyanis 18,2 százalékkal gyengült, s a Richter Oroszországban például euróban számolva – ennek magyarázataként – 18,6 százalékos árbevétel-csökkenést volt kénytelen elkönyvelni. Ukrajnában az euróban mért zsugorodás még ennél is nagyobb, 23,1 százalékos volt ezen a mérlegsoron. Az egyéb piacokon viszont a gyógyszeripari vállalat növekedést ért el, összességében ezzel együtt sem sikerült fejlődést elérni.

A befektetők a nem túl díszes számokat nem is nagyon tolerálták, hiszen a nyitás után azonnal esni kezdett a gyógyszeripari vállalat részvénye a Budapesti Értéktőzsdén. Nem sokkal 10 óra előtt 3750 forintos áron adták-vették a vállalat papírjait, ami csaknem 2 százalékos leértékelődés a pénteki záróárhoz képest.

Bogsch Erik kifejtette, hogy az idei év sem lesz tündérmese. Előrejelzése szerint 2015-ben a teljes árbevételt tekintve 7-8 százalékos csökkenést várnak. Ennek meghatározó elemeit sorolva elmondta, hogy Magyarországon forintban nagyjából stagnálásra számítanak. Oroszországban rubelben kalkulálva viszont már fejlődést várnak. Ez abból tevődik össze – magyarázta –, hogy az orosz piacon kétfajta területről folyik be a csoport árbevétele. Az egyik a befagyasztott árú, alapellátásban lévő termékek köre, míg a másik a szabadáras gyógyszereké. (A gyógyszeripari vállalat bevételeiből a két termékkör 50-50 százalékban részesül.) Utóbbi kategóriában a Richter január elejétől 25 százalékos áremelést hajtott végre. Ez ugyan az eladott termékek számában visszaesést okoz majd, de összességében az előrejelzés szerint mégis a tavalyi 13,7 milliárd rubelről 15 milliárd rubelre nő a forgalom. – Hiszünk abban, hogy Oroszország néhány nehéz év után növekedni fog, és helyreáll a piac – jelentette ki a vezérigazgató.

Ukrajnában már nem várnak ilyen fejlődést, dollárban kalkulálva 40 százalékos zuhanás lehet az idén. Ennek egyik magyarázata, hogy az utóbbi napokban a hrivnya árfolyama ismét nagyot zuhant. Ennek ellenére az országból nem vonulnak ki, ám „lemennek egy olyan minimális szintre", ahonnan ha lehet, újra tudnak építkezni – fejtette ki a cég vezetője.

A FÁK országokban az előrejelzések szerint 6 százalékos növekedés lesz dollárban, Lengyelországban zlotyban kalkulálva ugyancsak fejlődést terveznek, aminek a mértéke 3 százalék lehet. Románia viszont 5 százalékkal zsugorodik, ellenben az Európai Unió 15 meghatározó országában euróban mérve 10 százalékos fejlődéssel kalkulálnak. Összességében Oroszország veszít a csoport árbevételén belüli közel 25 százalékos súlyából, de még így is a legnagyobb piac marad. Az a terv, hogy az EU15-nek növekedni kell – jegyezte meg Bogsch Erik.

Kifejtette: annak érdekében, hogy a nyereségességet javítsák, 10 milliárd forintos költségcsökkentést hajtanak végre, amiben a vállalat minden területe benne van, de elsősorban az értékesítés és marketing, valamint a kutatás-fejlesztést érinti majd. Ez azonban elbocsátással nem jár.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.