Durva szankciókkal sújthat minket az EU

A költségvetését kordában tartani képtelen Magyarország ellen bevethető brüsszeli szankciók közül a kohéziós alapból nyújtandó támogatások befagyasztása érzékenyen érintené a magyar gazdaság helyzetét, jelentősen lassítaná a növekedést. Csak remélni lehet, hogy az EU nem él majd ezzel az eszközzel.

A Magyarország ellen 2004 óta folyó uniós túlzottdeficit-eljárás újabb szakaszába lépett. Az Európai Bizottság kimondta, hogy az ország nem tett meg mindent, hogy időben és fenntartható módon korrigálja túlzott költségvetési hiányát, ezért szankciókkal sújthatják. A brüsszeli fejlesztési források jegelése a gazdasági növekedésre súlyos negatív hatással lenne. Az unió újabb költségvetési kiigazításokat is előírhat. A Reuters úgy tudja, 2013-től a magyar GDP 1,7 százalékának, azaz 480 milliárd forintnak megfelelő brüsszeli forrás apadhat el, ha nem változtat a kormány.

Nagy kérdés, hogy az EU mennyire veszi komolyan saját magát, és a mai gazdasági helyzetben akar-e példát statuálni Magyarországgal. Brüsszel hozhat szankciókat, megvan rá az oka és lehetősége, hiszen a magyar kormány 2004 óta képtelen tartani a Brüsszel felé tett vállalásait – mondta érdeklődésünkre Török Zoltán.

Olli Rehn pénzügyi biztos. A bizottság szerint nem tudjuk tartani a hiányt
European Economic and Monetary Affairs Commissioner Olli Rehn addresses a news conference at the European Commission headquarters in Brussels January 11, 2012. Belgium and Poland have taken effective measures to reduce their budget deficits for 2012, the European Commission said on Wednesday, following its earlier warning that the two countries were not on track to meet their targets. REUTERS/Francois Lenoir (BELGIUM - Tags: POLITICS BUSINESS HEADSHOT)

A Raiffeisen Bank vezető elemzője szerint most az is világossá vált, hogy a kormány gazdaságpolitikája zsákutcába ért, és valami újjal kellene előrukkolnunk. Az sem változtatta meg Brüsszel álláspontját, hogy a kormány 2011-ben – a magán-nyugdíjpénztári pénzek elvonásának köszönhetően –, úgy tűnik, az ominózus 3 százalék alá tudta szorítani az államháztartás hiányát, sőt ezt a GDP arányában mért maastrichti követelményt az idén is tartani tudja – tervei szerint.

Török Zoltán úgy véli, korántsem biztos, hogy a 2012-es évet jellemző hatalmas – az adóbevételek növeléséből, strukturális reformokból és egyszeri kiadáscsökkentő tételekből álló – költségvetési kiigazítás meghozza a várt eredményt, és a 3 százalékot nem lépi túl a hiány.

Ez függ attól is – tette hozzá –, miként dönt a 102 ezer megmaradt magán-nyugdíjpénztári tag: marad-e, vagy a reálhozamot zsebre téve visszatér az állami nyugdíjrendszerbe. Az általuk felhalmozott 300 milliárd forintnyi megtakarítás jól jönne az állam számára, csakhogy a körülmények – miszerint teljes állami nyugdíjra lettek jogosultak a pénztárakban maradók is – megfontolásra készteti majd őket.

Ha a vagyon az államhoz kerül, akkor hozni lehet az idei hiánycélt, az igazi gond azonban az – és ezt Brüsszelben is kristálytisztán látják –, hogy az egyszeri tételek kifutásával a hiány ismét 3 százalék fölé nő. Magyarul: hosszú távon nem fenntartható a rendszer. Török Zoltán 3,5-4 százalék körülire becsüli a jövő évi hiányt.

A költségvetés bevételi oldaláról nagyon fognak hiányozni a válságadókból származó százmilliárdok, hiszen ezt a kormány ígéretei szerint kivezetik a rendszerből, egyedül a redukált mértékű bankadó marad, abból viszont – ráadásul – a végtörlesztés miatti veszteségeik egy részét levonhatják a hitelintézetek.

A kormánynak 1,5-2 százalékos GDP-arányos kiigazítást kell majd várhatóan végrehajtania ahhoz, hogy stabilan 3 százalék alatt tarthassa a deficitet. Erre Török Zoltán egyetlen hatékony eszközt lát: a személyi jövedelemadó-rendszer átírását, itt mondott le ugyanis a kormány arról az évi 5-600 milliárd forintról, amely tartósan hiányzik a költségvetésből. Az egykulcsos szja-rendszer felszámolása tehát segítene a gondokon.

Rengeteg emellett a bizonytalansági tényező, közülük is első helyen az elemző a gazdasági növekedés beindulása körüli kérdőjeleket említette. A helyzet képlékeny, a recessziós veszély kézzelfogható valósággá válhat az idén. A kormány 0,5 százalékos növekedést remél, a nemzeti bank elemzői viszont gyakorlatilag stagnálást vetítenek előre, ezt jelzi a 0,1 százalékos GDP-arányos plusz, amit értékelésük szerint 2012-ben fel tud majd mutatni a gazdaság. A Raiffeisen prognózisa 1,5 százalékot meghaladó visszaesésről szól.

A brüsszeli szankciók közül a kohéziós alapból történő támogatások folyósításának felfüggesztése jöhet szóba, ez azonban csak jóval később fejtheti ki negatív hatását a növekedésre, hiszen a szankció a folyamatban lévő, illetve a már elnyert, de még át nem utalt támogatásokra nem vonatkozik. Ám ha ezek kifutnak, s a szankciók miatt nem indulhatnak új projektek, akkor ez óriási gondot jelenthet.

Az Európai Bizottság eszköztárában az úgynevezett „hatos csomag” tavalyi elfogadása óta más eszközök is vannak, s azokat – mint azt Olli Rehn gazdasági és pénzügyi biztos határozottan leszögezte – készek is bevetni a renitens országok megregulázása érdekében. A pénzügyi stabilitást szolgáló irányelv szerint a középtávú adósság- és deficitcélokat elérni nem tudó euróövezeti országok a GDP 0,2 százalékát elérő letét elhelyezésével sújthatók. Ez 53 milliárd forintos összegnek felel meg, azaz a támogatások befagyasztásánál sokkal „gyengédebb” szankciónak számít.

A Magyarországnak a kohéziós alapból nyújtott támogatások ugyanis 2007 és 2013 között 8,6 milliárd euróra rúgnak.

A nemzetgazdasági tárca a múlt hibáinak kijavításán dolgozik megszállottan, és mindent megtesz a múlt rendszer örökségének eltüntetésében. A brüsszeli elmarasztaló döntésre bő négy órás késéssel reagáló közleményükben úgy fogalmaznak, hogy folyamatosan konzultának az Európai Bizottsággal és szívesen fogadják javaslataikat, felvetéseiket. Matolcsy György tárcája megígéri, hogy a hiány 2013-ban is 3 százalék alatt marad, az ehhez szüksgéges megszorításokról azonban nem ejtenek szót.

A korábbiaktól eltérően nem kioktató hangnemben megszövegezett közleményükben azt írják:Örömmel vesszük, ha a mostani döntéstől eltérően az Európai Bizottság a konzultációk során figyelembe fogja venni az államadósság tartós csökkentése érdekében végrehajtott strukturális átszervezéseket.

A 2011 tavaszán meghirdetett Széll Kálmán Terv gyakorlatba ültetése a tervek szerint halad, a szükséges jogszabályi változtatások mintegy 80-90 százalékát a kormány és az Országgyűlés elvégezte, a végrehajtott akciók költségvetési vonzata is mintegy 60 százalékban teljesült.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.