Drágulást és csődöket hoz az elektronikus útdíj

Harmadával emelkedhetnek a belföldi közúti fuvarozás költségei az elektronikus útdíj bevezetése nyomán. Az áruszállító vállalkozások a drágulást kénytelenek lesznek áthárítani megrendelőikre, a tőkeszegény cégekre a csőd vár.

Mindezt a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete – NiT Hungary számolta ki, és arra kérte a kormányt: haladéktalanul adjon tájékoztatást az elektronikus útdíjrendszer várható díjtételeiről, a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználat-arányos díj megfizetésének eszközeiről.

Hazánk legnagyobb közvetlen taglétszámával rendelkező fuvarozói érdekvédelmi szervezete olyan versenyképesség-javító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. Szorgalmazzák ennek elfogadását, egyúttal nehezményezik, hogy kizárólag a sajtóból tájékozódhatnak. Úgy vélik: az elektronikus útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság és az információhiány nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézség elé állítja.

Számításaik szerint a belföldi szállítás költségei 30 százalékkal is megemelkedhetnek a megtett kilométerek alapján számlázó útdíjrendszer bevezetése után. Ennek a növekménynek a részbeni vagy teljes áthárítása, a NIT Hungary szerint elkerülhetetlen. A többletkiadások a hazai gazdaság valamennyi szektorát – ha eltérő mértékben is, de – érinteni fogják. Minden vállalkozás azonban nem lesz képes új költségeit azonnal érvényesíteni áraiban. Azok a cégek, amelyek nem rendelkeznek likvid tőkével az átmeneti időszak áthidalására, fizetésképtelenné válhatnak.

A NiT Hungary a kormányzati titkolózást azért is sérelmezi, mert szervezetük már tavaly megkezdte tagsága felkészítését a merőben új piaci környezet okozta változásokra. Az egy-három gépkocsival dolgozó mikrovállalkozások és a jelentős flottával rendelkező cégek is egyaránt nehezményezik, hogy a szabályozás részleteit illetően nem kaptak semmilyen információt, és nemcsak ők maguk, de megbízóik sem tudják költségeiket előre tervezni. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelent.

Aggasztónak tartják ugyanakkor, hogy a rendszer indulása előtti hónapokban nem ismertek a pontos díjtételek és a sajtóban megjelenő kormányzati nyilatkozatok is csupán intervallumokat határoznak meg. Új elemként került a törvényjavaslatba a napszakonként, naptípusonként és évszakonként történő differenciálás is, amely részleteinek ismerete nélkül a fuvarok hosszú távú tervezése is bizonytalanná válik.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja: hazánk közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható helyzet, hogy a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért. Egyetért azzal is, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek. De az sem kérdéses, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké.

Szerintük ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj júliustól az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. A nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és felrakodás helyszíne közti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthatnak majd a csőd szélére.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.