Drosztáremeléssel verik a taxisokat
A 18 igen és 6 nem szavazat, illetve egy tartózkodás mellett elfogadott rendelet szerint a speciális taxiállomás üzemeltetését megállapodás alapján ellátó gazdálkodó szervezet, a szerződéses üzemeltető látja el.
A rendelet kiegészült azzal a ponttal, amely kimondja, a diszpécseralkalmazásnak képesnek kell lennie arra, hogy a járművezető támadásjelzése, személyi sérüléssel járó saját balesetjelzése alapján a központban a figyelmeztető jelzést és a valós idejű helyazonosítót online fogadja. Mindezt annak érdekében, hogy az illetékes hatóságok értesítése haladéktalanul megtörténhessen a diszpécserszolgálat közreműködésével.
A módosítás értelmében növekszik a taxiállomás-használati hozzájárulások díja a jövő év január elsejétől: az éves díj 40 ezer forint plusz áfáról 65 ezer forint plusz áfára nő. A gyári elektromos gépjárművek esetében a díj 50 százalék, míg a hibrid és a tisztán földgázüzemű gépkocsik esetén az éves díj mértéke 20 százalék kedvezmény biztosítása mellett értendő.
Az elfogadott javaslat szerint a személytaxi-szolgáltatást nyújtó vállalkozások számának csökkenése indokolja a bevételek korrekcióját, amely csak a díj változtatásával valósítható meg. A taxirendelet 2013. szeptember 1-jén történt hatálybalépésekor a nyilvántartás szerint több mint 5700 taxinak volt droszthasználati hozzájárulása. A szigorúbb szabályozás és a határozott ellenőrzés miatt az a szám várhatóan 4500 alá csökken - írták.
A módosítás szerint rövidül a téli gumi kötelező használatának ideje: korábban téli gumiabronccsal lehetett csak közlekedniük a taxiknak minden év október 15-től március 15-ig, a módosítással már csak minden év december 1-jétől kötelező ilyet használniuk.
Az előterjesztés elfogadása előtti vitában Tarlós István főpolgármester szót adott Karsai Katalinnak, a Magyar Taxisok Szakszervezete képviselőjének, aki arra kérte a közgyűlést, hogy halassza el döntését, és hatszáz tagot képviselő szervezetük véleményét is hallgassák meg az új taxisrendelet elfogadása előtt.
Az érdekvédő súlyos problémának nevezte, hogy a javaslat a taxidroszt használati díját nettó 40 ezer forintról 65 ezer forintra emeli, a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) pedig szerintük vitatható körülmények között lehetővé teszi, hogy akár egy évre is megvonja a taxisok engedélyét.
Tarlós István válaszában azt mondta, az új taxirendelet hosszú előkészületek után születhet meg, az egyeztetéseken pedig számos szervezet képviselője jelen volt.
A főpolgármester kiemelte, nem tudnak valamennyi érintettel személyesen egyeztetni, arról pedig nem nekik kell dönteniük, hogy a taxisokat ki képviselheti, továbbá ehhez hasonlóan a fuvarszervezők és a taxisok vitájába sem szeretnének beleszólni.
Tarlós István a taxisrendelet elfogadása előtt ígéretet tett a Magyar Taxisok Szakszervezete ülésteremben jelen lévő tagjainak, hogy az új rendelet elfogadását követő egy hónapon belül meghallgatják álláspontjukat, és észrevételeiket figyelembe veszik a rendelet következő módosításakor.